Onwezen, Jan (1922 - 2011)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Lange Brinkweg 101
Geboren Molenstraat
Beroep div(kolenboer, havenarbeider, chauffeur)

Track 1
(* 19-7-1922, † 23-11-2011) Geboren op het adres Molenstraat 51 (nu nr.127) Vader (geb.27-7-1895) begonnen bij groenteboer op de Koninginnelaan. Later is vader zelf groenteboer en kolenboer geworden. Gezin van 7 jongens, w.o. een tweeling. Eén daarvan overleden aan dauwworm. Koerduif boven bed gehangen. Heeft niet geholpen. Een andere broer tijdens oorlog in Duitsland overleden. Grootvader Onwezen (bijnaam was Rooie Jan) woonde aan de Hartweg. Was metselaar. Grootmoeder van moeders kant (Westhof) woonde aan de Schoutenkampweg en was baakster. Vader en moeder hebben elkaar leren kennen in café van Kuijer aan de Noorderweg. Kuijer heeft later wasserij aan Beetslaan gekregen.

Track 2
School. Namen klasgenoten die worden herinnerd: J.v.d.Lugt,Arie v.d.Dijssel, Gerrit Dorrestein.Onderwijzers: Horvers, Hilhorst Kerkhoff van Elmpt, Luipen. Daarna naar ULO. De jaren dertig waren moeilijk. Soms bukten mensen als het geld werd opgehaald voor de groenten die verkocht waren. Vader ging samen met Tinus de Zoete naar ’s Graveland naar de veiling om groenten en fruit te halen. Spelen aan de Molenstraat op het plein ( nu rotonde). Bovendien was er voetbalveld waar technische school nuj staat. Molen De Windhond nog gekend en het café ernaast (was van Verkley). Buren: Vermegen, later Oosterbrugge (ijscoboer bij natuurbad). Op plaats van viswinkel was voerger een slager (naam: Bakker).

Track 3
Eerste baan: 3 maanden in de bouw. Werken op Zon en Schild. Daarna allerlei klusjes, o.a. zand ziften bij Van Asch en een paar maanden bij Kat Emaille. Daarna gewerkt bij De Coöperatie (twee en een half jaar voor de oorlog en een half jaar in de oorlog). Namens andere werknemers die worden herinnerd: Gijs van Doorn, Dirk Dubers, Frans van Kesteren, Frits Wils, Mathieu Hesp. Bertus de Weerd, Joop van Hees. Om de week begonnen ’s morgens om 4 uur, 5 uur of 6 uur. Bij ziekte van de knechten moest de wijk worden overgenomen.

Track 4
Voetbal. Eerst bij ESVAC. Daarna bij Be Quick. Aanvankelijk tegenover De Rode Haan, daarna verhuisd naar de Eng ( bij de van Gooijenlaan, ongeveer 100 m achter het r.k.kerkhof). Later zijn Be Quick en DIOS samengegaan en BDC geworden. Speelde als keeper met de bijnaam: “Paling”, omdat hij niet bang was van de modder en er zo in dook. Overla op de fiets naar toe, behalve naar Narden. Dan taxi voor twee kwartjes per man en dan werd er nog gewacht op de terugreis. Van beheer St.Jozef een gevulde koek en van Heeremans kreeg men pilsje. Begin oorlog. Evacuatie naar Wervershoof. Kreeg van de Coöperatie f. 30,-- mee. Na terugkeer in Soest bij Middelman een kamgaren pak gekocht van f. 26,50. Daarna 2 jaar gewerkt bij Piet v.d. Dijssel aan de Beckeringhstraat in de kolen voor f. 20,-- per week. Die had 2 knechts die teveel dronken en daarom vaak op maandag niet kwamen opdagen. Daarna oproep om in Duitsland te gaan werken.

Track 5
Opeerste stop in Duitsland uitgestapt. Moest naar Stuttgart maar daar niet naar toegegaan. Terechtgekomen in Straelen(Duitsland) bij de grens. Daar gewerkt van voorjaar 1943 tot voorjaar 1945 in tuinderij. Toen dat in 1945 in frontlinie kwam te liggen gewerkt in Kahn in houtfabriek. In maart 1945 bevrijd en toen naar Venlo.

Track 6
In 1940 ook nog een tijdje in Frankrijk gewerkt bij Brest in dokkenbouw. Thuis had men het niet breed en de kost moest worden verdiend. Uit Venlo in 1945 naar Soest per fiets Na enige tijd gaan werken bij Sukkel, Beukenlaan 58 in de kolen. 200 mud per dag rondbrengen. Vrouw leren kennen in hotel Eemland. Vrouw woonde op De Eng dicht bij de begraafplaats. In 1948 getrouwd. Daarvoor woning gekocht aan Emmalaan (nr3) en opgeknapt. Naast Gerritse aan de Emmalaan tot aan de grote weg was alles nog weiland.

Track 7
11 jaar gewerkt bij Sukkel. Toen samen met zwager een oliehandel overgenomen van Van Doorn aan de Eigendomweg. In 1956/57 strenge winter. Dat fijne werk was niets gelet op ervaring in grove werk. Daarna gaan werken in haven in Amsterdam. Ruim 13 jaar.Was contactman voor de bus (3 bussen reden elke dag). Vertelling over werk in de haven. Daarna gaan werken boij Foxboro. Bij herstructurering in 1980 er uit. Na beëindiging actief beroepsleven nog volop aktief met tuinieren, niet alleen bij eigen huis maar evenzeer bij tal van buren.

Track 8 (md2 -1)
Na de oorlog keeper in SEC 2 (was vóór zijn trouwen). Biljarten bij Middelweijk (nu ’t Luyckje) bij Heeremans. Hele leven veel gewerkt om bij te verdienen om het huis op te knappen. Verkocht om nog te kunnen genieten van auto naast AOW en andere geneugten. Katholiek opgevoed “Vader leerde me werken, moeder leerde me bidden”. Meegedaan aan processies bij Mariënburg. Ook lid geweest van KJC.

Track 9 (md2 - 1)
Herinneringen aan vroegere Koninginnedagen en drukste als dan op Emmalaan waar de bomen dan volop bloeiden. De buurman (Knauwer) werkte op paleis. Kinderen mochten paleistuin in. Op Koninginnedag werden ’s ochtends vroeg de bonestaken geplaatst.