Wetering-Van der Schagt, Rijkje (1927)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Veenbestraat
Geboren Hartweg
Bijzonderheden kamermeisje; hulp in de huish.

Track 1
Geboren op de Hartweg, maar daar maar heel kort gewoond. Toen verhuisd naar de Nachtegaalstraat nr. 4. Vader was Albert vd. Schagt en moeder Trijntje Hornsveld. Vader was geboren in Lage Vuursche. Opa was daar boswachter. Moeder in Soest geboren uit gezin van 6 kinderen. Broer van moeder was Henk Hornsveld (wonend aan de Niewstraat in boerderij van ouders). Dat gezin had 12 kinderen. Henk Hornsveld was sleper. Zelf een ouder zusje (9 jaar ouder) en jonger zusje. Vader was vertegenwoordiger van de coöperatie in Bilthoven (veeboeren). Kleuterschool bezocht aan de Mariastraat bij de nonnetjes.

Track 2
Openbare school aan de Beetzlaan bezocht. Onderwijzers: dhr. van Wely, mevr. Van Wely, Hofstee, juffrouw V.d.Broek, meester De Beste. Namen van klasgenoten: Greetje Lagermaat, G. Maassen, Tiny Greeve. 1 jaar de MULO bij de Gouden Ploeg. Daarna verhuisd naar Bilthoven. Herinneringen aan de oorlog. Aan het eind van de oorlog weer terug naar Soest. En na de oorlog (1952) daar ook weer gaan wonen omdat moeder niet kon wennen in Bilthoven.

Track 3
In Bilthoven gaan werken in de huishouding bij de baas van vader. Na terugkomst in Soest gaan werken in de keuken bij het paleis. Herinnert zich nog dat prinses Marijke (Christina) een keer zoek was. In tuin van het paleis werkte ook oom Kobus Hornsveld. Ook Kraaijenhage met wie ze nog in de klas had gezeten werkte daar. Uitgaan: dansen in Hilversum en Baarn. Trok veel op met nichten en neven.

Track 4
Man leren kennen omdat zwager en zuster bij hem werkten. Hij was slager. Getrouwd in 1956. Toen verhuisd naar Amersfoort. Daar 35 jaar gewoond. Vaak op bezoek in Soest, o.a. om moeder te bezoeken die 97 jaar is geworden. Naar Soest gekomen in 1993. In begintijd na beëindiging van werkzame leven er vaak op uitgetrokken met de boot. Zijn zeer tevreden over de voorzieningen voor ouderen in deze tijd.