Vloten-Tschur, Diana van (1932)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Wiardi Beckmanstraat
Geboren
Beroep verkoopster

Track 1
Geboren in november 1932 in Haarlemmermeer. Kort na de geboorte met vader , broer en zus naar Soest gegaan. Moeder is bij geboorte in de war geraakt en opgenomen in inrichting in Rosmalen. In Soest gaan wonen op adres Waldeck Pyrmontlaan 9 . De tuin van de woning grensde aan de tuin van de chr. gereformeerde kerk en werd “bebouwd” door vader met groente. In de omgeving woonde meneer Klein (koster v.d. kerk), fam. Wijsmuller en fam. v.d. Molen. Aan de overkant woonde Buxter (melkslijter), fam. Robgans (zeeman) meneer Fransen (kunstschilder), fam. Ooms Huishouding werd verzorgd door “moeder” Bertha, een Duitse vluchtelinge. Tschur is afkomstig uit Hongarije en via Berlijn naar Amsterdam getrokken. Openbare school aan de Beetslaan bezocht. Onderwijzers van Wely, juffrouw v.d.Broek, dhr.Hofstee. Klasgenoten o.a. Gerrie Duinkerken(Koninginnelaan) en Beppie Schouten. Veel gespeeld op terrein aan de Schrikslaan

Track 2
1940 evacuatie (Bovenkarspel). Herinneringen aan bouw Witte Boerderij. Er heeft eerst een andere boerderijtje gestaan die door de bliksem is getroffen. Ook op de plek waar nu villa Pax staat heeft een boerderijtje gestaan. Vader was electricien (had eigen bedrijfje). Werkte in de oorlog o.a. voor Darthuizen waar de ortscommandant was gehuisvest. In huis waren twee onderduikers , t.w. dhr.Kantorowitz, een jood, die met zijn familie de oorlog heeft overleefd (heeft later in Molenschot nog gezeten) en een Duitse vluchteling (kleermaker). Herinnering aan jurkje dat uit gordijnstof was gemaakt. Werd “oom Willie” genoemd. Winkeliers uit die tijd: bakker van Schaffelaar (Julianalaan) en bakker Wiggelinkhuizen (hoek Beetslaan-Schrikslaan), slager de Koning (Julianlaan) en Bokma (Beukenlaan)

Track 3
Vader heeft voor de gemeente gewerkt als gasfitter. Na de lagere school naar de v.d. Huchtschool. Daar werd rekening gehouden met de natuur. Na de muloschool verkoopster bij magazijn De Vlijt aan de Steenhoffstraat (dertig gulden per maand). Na een jaar naar V. en D naar Hilversum. ’s Morgens werd met een hele club meisjes daar naar toe gefietst Man (Willem Karel Jacobus van Vloten) leren kennen omdat die af en toe bij vader kwam. Hij was meubelmaker en werkte bij de firma Steitner die toen op de Albert Hahnlaan zat. Heeft ook veel winkelinterieurs gebouwd. Getrouwd in 1954. Tijdje gewoond boven Albert Hein op de hoek van de van Weedestraat en F.C.Kuyperstraat. Daar zijn de eerste twee kinderen geboren. Daarna verhuisd naar Pelikaanweg 23 . Daar dochter geboren en vervolgens 45 jaar gewoond. Kinderen hebben ook de school aan de Beetslaan bezocht.