Butzelaar, Anton (1937)

Geboren Soester Engweg 46
Bijzonderheden diverse

Track 1
Geboren aan Soesterengweg in woning tegenover de techn. school. Vader was Anton Butzelaar. De kleuterschool bezocht en daarna Bonifaciusschool (onderwijzers: Kloppenburg, juffr. Van Hattum, Kerkhoff, Van Elmpt en Taris). Naast zijn ouderlijke woning op de Soesterengweg zat fietsenmaker Engel. Later verhuisd naar woning aan de Molenstraat (tegenover technische school). Later verhuisd naar De Gouden Ploeg.

Track 2
Herinneringen aan de oorlog (o.a. vliegtuig op de Eng neergestort). Ook wezen kijken toen vliegtuig was neergestort op woning aan de Verlengde Talmalaan. Broer heeft schuttersputje gegraven langs de weg (tegen de huizen aan). In tuin was schuilplaats. Ook onderduikers waren in ouderlijk huis (genoemd worden o.a. Evert Rademaker en Dick van Es).

Track 3
De schuilplaats in de tuin was een ingegraven carrosserie van een auto. Ook luisteren naar radio Oranje door de ouders. Geslapen in bunkers op de Eng. Herinnering aan bevrijding. Er zaten Canadezen in oude technische school. Daar kreeg hij chocola van. Op de hoek van de Dalweg en Soesterengweg (bij de peperbus) was een groot vreugdevuur. Rept over een nette en vieze Molenstraat. Herinnering aan monument dat neergezet is op de Molenstraat bij het snoepwinkeltje op de hoek van de Molenstraat en Soesterengweg.

Track 4
Na school gaan werken bij bakker Van Been op de Koninginnelaan (zat naast ijzerhandel Waal). Daarna telegrambesteller bij PTT. Vervolgens 1 jaar in Oldenzaal in een fabriek. Vervolgens bij Dalco/Chemco (16 jaar). Daarna bij pottenbakkerij van Nol de Bruin aan de Dorresteinweg. Toen een korte tijd magazijnmedewerker bij AH. Vader in 68 overleden. Tot 42e levensjaar gewoond in ouderlijk huis. Heeft niet veel meer met katholieke geloof. Nu aanhanger boeddhisme. Actief als medewerker bij De Zonnebloem.