Jaarsveld-van der Wilt, Corry (1924 - 2018 )

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Burg.Grothestraat 82(Marienburg)
Geboren
Bijzonderheden kamermeisje/hulp in de huish

Track 1
(geb. 1-4-1924, ovl. 19-10-2018) Geboren in Vinkeveen. Moeder overleden bij geboorte zusje. Kinderen werden ondergebracht bij tante. Daarna een poosje in Marthastichting in Alphen aan den Rijn. Vervolgens weer terug naar Vinkeveen en op 8-jarige leeftijd naar Soest waar vader een zaak overnam (groothandel in boter en kaas). Gaan wonen aan Vosseveldlaan 16. Hulp in de huishouding was Dina. Geen leuke jeugd. In Soest de school aan de Driehoeksstraat bezocht. Onderwijzers waren o.a. De Haan, V.d. Heuvel, Boerema en juffrouw Pontier. De kinderen van Jaarsveld gingen ook op die school. Klasgenoten waren o.a. de kinderen van dokter Donker en dokter Salman. Speciale vriendin was Maartje Middelkoop.

Track 2
Na schooltijd moest van Dina eerst breien worden geleerd en er was weinig tijd voor spelen. Na lagere school o.a. oppashulp geworden bij de fam. Breiner van der Houten, die woonde aan de Buntweg. Die familie is tijdens de oorlog uitgeweken naar Engeland en daarna teruggekomen. Hun huis was leeggeroofd door NSB’ers. In de oorlog gewerkt op Ewijckshoeve als eerste kamermeisje bij de fam. Blom. Vertelling over herinneringen aan de Ewijckshoeve. Daarna gaan helpen bij de fam. Jaarsveld die woonde aan de Nieuweweg en verkering gekregen met Karel Jaarsveld.

Track 3
Verhaal over het onderduiken van de jongens van Jaarsveld bij de autosloper Luiben (zat op de plek waar nu de Weegbreestraat uitkomt op de Eigendomweg). Ook verhaal over onderduiken in schuilplaats die vader Jaarsveld had gemaakt op slaapkamer in de woning. Tijdens een razzia op 9 november 1944 de oudste zoon van fam. Jaarsveld opgepakt. Is terecht gekomen in kamp Amersfoort maar daar weer ontslagen wegens angst voor besmetting door dysenterie.

Track 4
Herinnering aan bevrijdingsdag en afrekening met NSB’ers. In 1946 getrouwd en 12 jaar ingewoond bij schoonouders. In 1958 woning gekocht aan de Nieuweweg (op plek waar nu medisch centrum is gehuisvest) en daar schildersbedrijf voortgezet. Uitgekocht door gemeente wegens bouw flats aan de Weegbreestraat. Toen een tijdje gewoond aan de Kostverlorenweg en daar nog schildersbedrijf voortgezet. In 1971 is man beheerder geworden van De Open Hof en werd woning gekocht aan de Ereprijsstraat. Gezin was inmiddels in de loop van de tijd uitgegroeid (2 zonen en 2 dochters).

Track 5
Verhaal over activiteiten met PVO. O.a. oprichting majorettekorps en puppierettes. Verhaal over hobby’s (lappendekens maken en schilderen). Actief als suppoost in museum Oud Soest (verhalen horen en vertellen).