Elzinga-Adama, Margreet C.A.M. (1921)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Bartolottilaan
Geboren
Bijzonderheden

Track 1
Deel uit interview dat samen is gevoerd met mevrouw Van Vloten-Tschur. Laatste deel van interview was met mevr. Elzinga-Adama. Geboren aan de Molenstraat (27-5-1921). Na anderhalf jaar verhuisd naar de Nieuweweg. Daar in korte tijd (zes jaar) op drie adressen gewoond. Onder andere in de woning Soli Deo Gloria. Toen verhuisd naar de Bosstraat. Daar gewoond naast heideveld. De Van der Huchtschool bezocht. Onderwijzers: Van Asselt (hoofd), meneer Gorter, juffrouw Waardenburg. Klasgenootje o.a.: Liesbeth Woudenberg (Vosseveldlaan, getrouwd met meneer Zon). Ook op Driehoeksschool gezeten toen V.d. Huchtschool te ver was. Vervolgens op Muloschool (achter Gouden Ploeg). Na de Mulo 2 jaar modevakschool in Baarn gevolgd. In 1941 verhuisd met ouders naar Friesland en 7 jaar gewoond in Oranjewoud. Na de oorlog verkering gekregen met oud klasgenoot Kees Elzinga uit Soest. Na huwelijk gaan wonen op Birkstraat. Elzinga was vertegenwoordiger in verf. Gewoond aan de Birkstraat naast sigarettenwinkel van Wijnands (tegenover Gallenkamp Pelsweg). Daarna gaan wonen aan Aagje Dekenlaan (9 jaar) en vervolgens naar Bartolottilaan. Broer is gaan werken bij handelshuis van de fam. Ran. Heeft die zaak later overgenomen. Zou jeugd niet graag ruilen met jeugd van nu. Is tevreden over voorzieningen voor ouderen in deze tijd.

Track 2
Actief geweest in bijenvereniging van dhr. Van Elmpt. Er was een gebouwtje en er waren korven achter het gemeentehuis aan de Steenhoffstraat. Vader imkerde ook. Zwemmen geleerd in de Eem. Het natuurbad was aanvankelijk te duur. Na de oorlog daar wel veel gezwommen. Soest is lelijker geworden doordat elk plekje is volgebouwd. "Als ouderen hebben we het veel beter dan onze ouders."