Oversteegen, Joop 1e interview (1933)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Hazepad
Geboren
Bijzonderheden postbode

Track 1
Geboren op 23 april 1933 te Amsterdam. Na een half jaar opgenomen in pleeggezin (van oom) S.F. Besselsen te Soest aan de Heuvelweg. Opgegroeid in de omgeving van het buitengoed van de heer Iburg (later Braamhage). Op de plek waar nu de Rupertlaan is was destijds een kwekerij van Kuijer uit Baarn. In het begin van de oorlog geëvacueerd naar Enkhuizen. Had toen waterpokken en moest in een afzonderlijke ziekencoupe(een soort veewagen) van de trein worden vervoerd. Op school gegaan aan de Beetslaan. Tijdens oorlog met school o.a. gezeten aan de Klaarwaterweg, de Regentesselaan (een zaaltje bij de Emmakerk) en later het paleis Soestdijk. Onderwijzers waren in die tijd: van Wely, de Boer en Uiterwijk( een broer van Chris). Klasgenoten : Ad Breij (zon van drogist) en Casper Smit. De belangstelling voor de muziek is begonnen met een blikken trommel. Bij de bevrijding met vader de straat op. Toen op 12 jarige leeftijd lid geworden van PVO

Track 2
Lid geweest van de wandelsportvereniging Eemkanters. Na lagere school de ambachtsschool te Amersfoort (electro-opleiding) bezocht. Daarna gaan werken bij Inventum te Bilthoven. Bij PVO klarinet leren spelen.Kreeg les van Bertus Lagemaat. Repetitieaccommodatie was bij in schuur aan de Korenweg bij de fam.v.d.Velden. Bij PVO kwam het vaak voor dat meerdere leden van één gezin lid worden. Als voorbeelden genoemd: de famLagemaat , de fam.v.d.Broek

Track 3
Vertelling over uittreden van een groot aantal leden van PVO begin jaren zeventig die samen het Soester Muziekgezelschap zijn gaan vormen. Zelf les gaan geven aan kinderen. Na 4 jaar bij Inventum gewerkt te hebben gaan werken als postbode. Dat beroep vervolgens 38 jaar uitgeoefend. Vertelling over werkwijze en vele veranderingen.

Track 4
Herinnert zich als postbode de invoering van de AOW. Bij mensen aan de Birktstraat moest geld worden gebracht. Dat leverde vaak fooien op en de wijk was dan ook een geliefde buitenwijk. Vrouw ( een Amsterdamse) leren kennen tijdens optreden met dansorkestje. Met dansorkestje vaak opgetreden in café De Vergulde Pollepel aan de Burg.Grothestraat (nu in 2005 café Fusions) In orkestje speelden verder mee Dyy Vos (Lage Brinkweg) en Rien v.d.Broek ( van Lenneplaan). Na huwelijk eerst inwoning in woning aan de Molenstraat. Daarna een tijd gewoond in flat aan de Varenstraat. Vervolgens een bovenwoning in Gemshoorn en nu Hazepad. Lid geweest van tourvereniging Tempo en meegedaan aan fietstochten zoals Rondje rond Ijsselmeer en 4 paleizentocht. Gebruikt ook nu nog regelmatig racefiets.

Track 5
Jammer dat veel natuur in Soest verloren is gegaan. Vroeger gezwommen in Oude Grachtje en gespeeld in Soesterveen (sloten afdammen). Verhaal over oude foto’s van rosarium en PVO Oprichter van de Eemlander Blaaskapel en eerder nog van De Knollenplukkers. Ook volksmuziek gespeeld en muziek van Glenn Miller. Dirigent geweest van Big Band en later saxofoon gespeeld. Daarnaast actief als muzikant in het Provinciaal Seniorenorkest. Er gaat geen dag voorbij zonder muziek. (hetzij lesgeven, hetzij zelf spelen)