Kuiper, Jan Willem (1919 - 2008)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Schaepmanstraat
Geboren
Beroep timmerman; beheerder sporthal

Track 1
(* 31-10-1919, † 15-07-2008) 53 jaar woonachtig aan de Schaepmanstraat. Na pensionering is het schuurtje de liefste verblijfplaats. Daar wordt van alles getimmerd (dekenkisten, kindermeubilair etc). Naar Soest gekomen toen hij 4 jaar oud was. Het ouderlijk gezin vestigde zich eerst aan de Middelwijkstraat als hoefsmid. Dat bedrijf kon echter niet in stand worden gehouden. Na verkoop zaak verhuisd naar Dorresteinweg, Laanstraat en Vinkeweg. Eerst hadden ouders nog een winkeltje. Later is vader incasseerder geworden bij het Gasbedrijf. De school bezocht aan de Pr. Bernhardlaan. Was meer geïnteresseerd in timmeren dan leren

Track 2
In dienst bij de firma van Breukelen als timmerman. Veel gewerkt op het paleis. In oorlog in Groningen en Overijssel. Vrouw in Groningen leren kennen. Na de oorlog gaan inwonen bij woning op Dorresteinweg (5jaar). Daarna door toedoen van wethouder v,.d. Arend woning toegewezen gekregen aan de Schaepmanstraat. Die woningen waren eigenlijk bestemd voor werknemers van brillenfabriek die zich in Soest vestigde. 3 kinderen. De wijk ’t Hart bevalt prima. Het enige wat gemist wordt in de omgeving zijn winkeltjes. Vroeger waren er tal van winkels in de omgeving. Genoemd worden Reehorst, Hilhorst, van Manen, v.d.Broek Tolboom Waal. Liefhebber van vissen. Alleen kameraden zo langzamerhand allemaal weggevallen.

Track 3
Van oorsprong gereformeerd maar staat positief tegenover fusie met Hervormden en Emmakerk bevalt prima. Is actief geweest in sportvereniging Olympia (als wedstrijdcommissaris en penningmeester). Avonden in hotel Eemland en uitvoeringen in openluchttheater. Is na 25 jaar gewerkt te hebben bij de firma van Breukelen ook nog 10 jaar beheerder geweest van sporthal.

Track 4
Actief geweest als diaken in de Julianakerk. Liefhebber van polder. Herinneringen aan overvaren bij Zwarte Willem Bekend waren ook Karel I in Gekke Gradda. Huidige tijd is niet te vergelijken met vroeger. \'Je moet alles in zijn tijd zien\'