Hoed, Willem van den (1918 - 2013)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Klarinet 65
Geboren Ringweg
Beroep bouwvakker

Track 1
(* 9-1-1918, † 08-02-2013) Geboren aan de Rinweg (vroeger zijweg van de Beukenlaan ter hoogte waar thans Kruispunt Dalweg/Beukenlaan is. In de omgeving (iets verder naar achter in het weiland lag ook het Oude Grachtje) In deze track geeft de dhr. v.d. Hoed een beschrijving/opsomming van de bewoning/de bewoners van de Ringweg en Beukenlaan in de omgeving van het ouderlijk huis.

Track 2
Voortzetting van de beschrijving van de bewoning a/d Beukenlaan in de omgeving van het ouderlijk huis. Vader had een metselbedrijf en daarnaast enkele koeien. Wim was de vijfde in een gezin met 9 kinderen. Moeder was er ééntje van Grift. Een tante (zus van moeder) was getrouwd met kruidenier Hilhorst van de Nieuweg. Mariaschool bezocht.

Track 3
Onderwijzend personeel Mariaschool (meesters Pieper, Schalkwijk, Couwenberg en juffrouws Ortt en Jansen). Meester Pieper en juffrouw Ortt waren erg streng en gebruikten het lineaal wel eens als latje op iemand op de vingers te tikken. Voordat er naar school werd gegaan moest er vaak melk worden uitgevent op de Beetsstraat. \'s Avonds thuis had iedereen z’n eigen taak. Er moest o.a. geholpen worden bij het karnen van de melk. In Soesterveen werd gevist en gezwommen in de zwemkom van de gebr.Swager. \'s Winters was het schaatsenrijden op het Pluismeertje of in de kom bij Insinger. Herinneringen aan de eerste communie. Na lagere school korte tijd gewerkt bij groenteboer Kaats aan de Van Stralenlaan. Daarna op 12 jarige leeftijd met vader mee in de bouw.

Track 4
In totaal 50 jaar in de bouw gezeten. Tot aan de oorlog in eigen bedrijf bij vader gewerkt. Door de crisisjaren is bedrijf in moeilijkheden gekomen. Daarna gaan werken bij een baas. In de jaren dertig gevoetbald bij voetbalvereniging DIOS op een veld aan de Kostverlorenweg (nabij kerkhof). Mede voetballers waren o.a. Piet Stalenhoef, Baltus, Jan Kuijer, Jan van Zal, Wim Tolboom, Arie van As en de Kat. Had vrijstelling wegens broederdienst. Wel per 1 april 1940 opgeroepen te Alkmaar. Om te voorkomen dat hij naar Duitsland moest gedurende de oorlog 1 jaar gewerkt als boerenknecht bij een boer in Eemnes en vervolgens bij houthandelaar Amstel en van As . Helpen bomen rooien achter het paleis en in de Lage Vuursche . Ook verplicht om te helpen bij het dorsen van koren op de Leusderheide. Ook nog een jaar gewerkt als voerman (paarden) bij het vervoeren van hout naar het station Baarn of naar de Eem.

Track 5
Tijdens oorlog vrouw leren kennen op de zogenaamde “meidenmarkt” bij café Oranjeboom op de hoek van de Gen.van Heutslaan en Hiversumsestraatweg. In 1946 getrouwd. Gedurende 5 jaar ingewoond bij een dame op de Heuvelweg. Wanneer er vorstverlet was in de winterperiode moest er hout om te stoken worden gemaakt van houtstronken uit het Colenso-bosje. (gebeurde door middel van ontploffing met kruit) In 1951 verhuisd naar de Schaepmanstraat. Daar 51 jaar gewoond. Was vroeger een gezellige buurt. In de bouw gewerkt o.a. in Epe (winkelcentrum), Utrecht ( Hoog Catharijne en Kanaaleiland) en Noordwijk. Aanvankelijk als metselaar maar later uitsluitend als uitvoerder/opzichter. Betekende veel van huis zijn. Vrouw zorgde voor de (9) kinderen.

Track 6
Diverse kinderen zijn ook gaan werken in de bouw. Eén is onlangs eigen bedrijf begonnen aan de Van Lenneplaan. Vroeger lid geweest van De Jonge Werkman, (clubhuis achter parochiehuis aan de Vredehofstraat). Ook lid geweest van toneelvereniging. Vervolgens in deze track een beschrijving van diverse middenstandszaken in omgeving Beetslaan/Koninginnelaan en Nieuwstraat.