Wolfsen, Dirk (1921)

Geboren Henriette Blaekweg
Beroep veehandelaar

Track 1
Geboren op 15-1-1921 in daggelderswoning bij boerderij van van Doorn(inmiddels afgebroken) die stond aan de Henriëtte Blaekweg. Van Doorn was een broer van moeder. Oudste in gezin met nog 3 broers en 2 zussen Vader en grootvader zaten in veehandel. Overgrootvader was barbier aan de Eemstraat. In jeugd na Henriëtte Blaekweg gewoond aan Kolonieweg, Schoutenkampweg en vanaf 1929 op Van Lenneplaan 25. Eind 1940 verhuisd naar de Parklaan. In 1943 getrouwd en gaan wonen op de hoek Klein Engendaalweg/Nieuweweg (Nieuweweg 96). Tijdens jeugd gespeeld met kinderen van de Vries(bakker), Kuijt en Verman aan de Schoutenkampweg. Herinnering aan woonwagenkampjes in Soestduinen(voordat het natuurbad op die plek kwam), Birkstraat (tegenover W. van Hofslot) en achter Het Witte Huis. Naar school naar de Bonifaciusschool

Track 2
Onderwijzers op school: Horvers, Hilhorst, Kerkhof, Luipen. Klasgenoten waren o.a. Nico Kortekaas en Jan Jagtman. Al vrij vroeg met vader op pad die handel dreef in de hele omtrek. Last van de crisistijd. Mevr.Wolfsen (meisjesnaam v.d.Heuvel) woonde op boerderij die nu kinderboerderij is. Dirk Wolfsen heeft na lagere school een half jaar op ULO gezeten. Toen een paar jaar gewerkt bij Kat Emaille. Verteld over emailleerproces en over beloning.

Track 3
In 1939 (toen hij 18 jaar werd) rijbewijs gehaald (afgereden bij dierenarts te Amersfoort) en bij vader (die als gevolg van astma zwakke gezondheid had) gaan werken. Door oorlog niet in militaire dienst. Een paar keer ondergedoken ter voorkoming van inzet voor arbeidsdienst. Een week samen met vader vastgezeten op politiebureau te Amersfoort bij Ortscommandant omdat er door anderen benzine was gestolen. Later werd hij met auto gevorderd om munitie te laden en te vervoeren. Ontsnapt bij Schiphol. Naar Amsterdam gelopen en vandaar naar de trein bij Baarn. Vervolgens ondergedoken in hooiberg bij schoonvader.

Track 4
Vertelling over handel in koehuiden(t.b.v. schoenindustrie). Koeienhuiden moesten voortdurend worden opgezouten. Heeft op boerderij van schoonvader geholpen bij het stapelen van turf wat door schoonvader werd gestoken. In 1950 bedrijf van vader overgenomen die vroeg is overleden. Vertelling over ontsmetting van veewagens in verband met vervoer van besmettelijk vee (t.b.c, abortus-ziekte, mond- en klauwzeer).

Track 5
Steeds meer ook vervoer van andere zaken als vee. Bijv. hooi, cement, stenen. Ook wel verhuizingen verzorgd. Overigens moest ook vaak ’s nachts en in de weekeinden worden gewerkt. Daardoor weinig tijd voor gezin ( 7 kinderen, 6 meisjes en 1 jongen) \'s Zondags vaak gaan kijken bij thuis- en uitwedstrijden van plaatselijke voetbalclubs (S.O.Soest en SEC). Met de veewagen werden supporters vervoerd. Na 33 jaar gewoond te hebben aan Nieuweweg verhuisd naar Kl.Ossendamweg. Woning moest worden gesloopt in verband met de geplande doortrekking van Koningsweg naar de Eng (is niet doorgegaan). Ook ouderlijk huis aan de Parklaan verkocht ten behoeve van plannen van de gemeente die naderhand niet zijn doorgegaan. In de jaren zeventig bedrijf verkocht en 3 á 4 jaar gewerkt op het paardenkamp.

Track 6
In jaren zestig ook in weekenden veel op pad in verband met vervoer van paarden (paardensport). Door opkomst maneges ook wel paarden gekocht en vervoerd t.b.v. maneges. Vroeger waren er meer veehandelaren (o.a.Blankenstein op Soestdijk en W. de Kok aan de Ringweg). Laatste tijd was hij de enige zelfstandige die overgebleven was. Vakanties konden pas worden gevierd op latere leeftijd. Vroeger wel eens een dagje uit met kinderen van het gezin en de hele buurt . De veewagen werd dan schoongespoten en vol met kinderen geladen.