Hornsveld, Menks van (1920 - 2008)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Wiard Beckmanstraat
Geboren Korteweg
Bijzonderheden melkventer

Track 1
(* 24-12-1920, † 26-12-2008) Geboren als derde kind in gezin van 13 kinderen. In woning aan de Korteweg. Daar gewoond tot 4e jaar, toen naar de Koninginnelaan 118 (vroeger Veenhuizerstraat) in woning door vader is gebouwd. De hypotheekgever was dhr. Beckeringh. Vader was steigerbouwer en heeft o.a. gewerkt aan de bouw van de watertoren. Als kleine jongen op weg naar de Bijbelschool aan de Spoorstraat (later Pr. Bernhardlaan) herinnert hij zich de bouw van de toren nog. Zelf is hij na de oorlog gaan wonen op adres Koninginnelaan 110.

Track 2
1929- Stadhouderslaan was net een ijsbaan!. Dertiger jaren. Hoewel vader altijd werk heeft gehad was het een moeilijke tijd. Herinnert zich het halen van pakjes margarine in kruiwagentje op het gemeentehuis. Was bestemd voor grote gezinnen. Op 14e jaar gaan werken. Eerst bij hoenderpark van Kuppers naast Koninginnelaan 158. Eieren uitventen. Vervolgens bij de melkfabriek van Mastenbroek aan de Hartweg. In vrije tijd als jongeman gezongen b ij Apollo. Herinnert zich de NSB\'ers maar maakt ook de opmerking: \"Je werd al gauw als een NSB’er gezien\"

Track 3
Niet naar Duitsland voor arbeidsdienst . Vanwege melkventen was hij hier nodig. Tijdens de oorlog met bakfiets melk gebracht naar Zonnegloren. Ook bij de Ortscommandant op de hoek van de Heideweg moest melk worden bezorgd (elke dag 15 liter). Wel eens aangehouden maar dankzij dhr. van Veen, die aan de Eikenhorstlaan woonde en de rechterhand was van de NSB-burge-meester Goor van Oosterling toch weer vrijgelaten. Op zaterdagavonden dansen in Baarn in café Onder de linden. Vrouw leren kennen na de oorlog. Na de oorlog gaan werken bij melkzaak in Bilthoven (na fusies is zaak opgegaan in de Melkunie)

Track 4
Herinnering aan zomer 1947 Na huwelijk in 1746 eerste ingewoond bij zus aan de Nieuweweg. Daarna ingewoond bij mevr.Schoenmaker aan de Koninginnelaan(boven). Daarna met hulp van vader een huis gekocht aan de Koninginnelaan via de heer Gijsen van makelaar Peemans(zat tegenover het oude gemeentehuis)

Track 5
Zoon woont - na afbraak van de oude woning - nu in een nieuw gebouwd huis op het perceel aan de Koninginnelaan. Er was op dit perceel in 1959 ook een nieuw varkenshok gebouwd. Aanvankelijk werden er biggen gefokt. Op en gegeven moment werd dat teveel en kwam de schuur leeg te staan. In 1970 verbouwd tot woning. Diverse kinderen hebben er gewoond. En nu woont er een kleindochter.