Kok, Dorus (1919 - 2006)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Birkstraat 115
Geboren Korte Brinkweg 31
Bijzonderheden opzichter bouw- en woningtoezicht

Track 1
(geb. 14-4-1919, ovl. 6-11-2006) Geboren in boerderij gelegen aan de Korte Brinkweg (afgebrand in de oorlog). Vader was getrouwd met Maria Kok van de Birkstraat (boerderij de Graskamp). Daar had grootvader Cornelis Kok, die in de gemeenteraad heeft gezeten, een boerderij. Dorus was de elfde uit een gezin met 12 kinderen. Na het bezoeken van de lagere school (Bonifatiusschool) heeft hij een tijdje MULO gedaan. Daarna 1 jaar op de boerderij gewerkt bij vader (melk venten). Vervolgens de ambachtsschool bezocht omdat hij timmerman wilde worden. Eerste baan was onderhoudstimmerman bij de brouwerij Phoenix in Amersfoort. Vriend was Piet Majoor die pater is geworden in Brazilië.

Track 2
Maakte in oorlog deel uit van een verzetsgroep in Baarn die onder leiding stond van Geurt Woudenberg. De leiding daarvan in Soest berustte bij Willem Priem van de Klaarwaterweg. Samen met Henk Bijsterbos werden in opdracht van Willem Priem wapens gehaald bij woning in Wilhelminapark (Rutgers van Rozenburg) in Baarn en getransporteerd onder hout naar Soest. Daar opgeslagen op zoldertje in de kapel in de tuin van mevr. Notte aan de Van Weedestraat. Instructies betreffende de bediening van de wapens werden verkregen. achter in het schuurtje bij Hans Kraal.

Track 3
Vervolg van verhaal over verzet. Wapens waren o.a. ook opgeslagen in bijenkast bij de fam. Van Breukelen aan Oude Grachtje. Bij de instructie over het bedienen van die wapens o.a. geholpen door twee Canadezen en een Pool die waren ondergedoken in kelder onder garage Julianalaan 78. Zelf ondergedoken in boerderij achter Beverstein waar de oudste broer boerde. In Beverstein zelf waren in het laatst van de oorlog de nonnen ondergebracht uit het St.Jozefgesticht. Er werd brandhout gezaagd voor hotel Eemland. Dat gebeurde o.a. in een actie "Help onze kinderen aan maaltijden", die opgezet was door Zadelhoff en Kok (dierenarts aan de Wilhelminalaan en broer van Dorus). Verzetsgroep in Baarn kreeg oa. hulp van overgelopen Duitser. Na de oorlog militaire opleiding gevolgd in Engeland.

Track 4
Na de oorlog als militair uitgezonden naar Nederlands Indië. Daar drie jaar geweest. Eerst als kwartiermaker later als foerier en bruggenlegger. NiKaproba.

Track 5
Verhaal over afbranden boerderij als represaillemaatregel van de Duitsers. Na terugkomst uit Indie door wethouder Zadelhoff geholpen aan een baan bij gemeentewerken.

Track 6
Tot aan pensionering gewerkt bij de gemeente.