Roest, Anton (1929)

Geboren Oude Grachtje 10
Bijzonderheden aanv.boer;later varkensh./verzek.agent.

Track 1
Geboren op 9-11-1929. Het boerderijtje aan het Oude Grachtje nr.10 heeft gestaan op de plek waar nu (2003) de zogenaamde KLM-flats langs de Koningsweg staan. Het Oude Grachtje liep langs het eind van de Smitsweg en Klaarwaterweg in de richting van de Veenhuizerweg. Een aftakking kwam uit bij de plek waar de kinderboerderij is en het einde van de Clemensweg. Opa Roest heeft voor z’n trouwen gewoond op de Soesterbergsestraat op de plek waar nu in Soest Zuid de ABN-bank staat. Het was een kleine boerderij (keuterboertje) met 6 à 7 koeien, wat varkens en kippen en enig bouwland. Elke morgen en avond, maar ook tussen de middag, moesten ze een half uur lopen naar de Mariaschool. Verhaal over eten: roggebrood, papstip (een soort zelfgemaakte saus) en briezak (karnemelk met boekweit).

Track 2
Na de oorlog zwemmen in de Eem In het gebied tussen de Beukenlaan/Nieuweweg en het Oude Grachtje waren ongeveer 7 à 8 hoenderparken (o.a. Timmermans, Van Beek, Koeverden en de dames Van As (zaten op de plek waar nu de Wijnand Toplaan is en hun zaak werd genoemd Eldorado). Veel van de eigenaren waren in de jaren dertig lid van NSB. Men had daar verwachtingen van. Herinnering aan dorpsfiguren. Genoemd werden: Blauwlipje, Karel Deeze, Teun Muis en Wessel Wis.

Track 3
Na lagere school gaan werken bij vader op de boerderij. Verhaal over knollen zaaien en rooien. Vrouw leren kennen tijdens dansen in Hooglanderveen, bij Schalkwijk. Niet in militaire dienst omdat jongens uit Indië terugkwamen. Getrouwd in 1958 en zaak overgenomen van vader die overigens daar wel bleef wonen.

Track 4
Door uitbreiding van de gemeente en het doortrekken van de Koningsweg moest het boerderijtje verdwijnen. Toen verhuisd naar de Birkstraat, waar varkenshouderij (ongeveer 25 fokzeugen) gecombineerd werd met verzekeringsportefeuille. Verhaal over de boerderij Krachtwijk die volgens de overlevering functioneerde als smokkelnest voor drank om betaling van accijnzen in Amersfoort te ontlopen. Overgrootmoeder heeft daar gewoond met haar eerste man Kuijer voordat ze met Roest trouwde en zich vestigde in Soesterveen. Herinnering aan bosbessen plukken in bos Pijnenburg en turfsteken door Van den Heuvel. Turf werd o.a. gebruikt om koeien op te laten staan.

Track 5
Herinnering aan natuur in Soesterveen. Vergelijking van deze tijd met vroegere tijd toen het gemoedelijker en gezelliger was. Toename verkeer langs Birkstraat in dertig jaar is enorm.