Veldhuizen, Jan P.C. (1929 - 2022)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres van Lijndenlaan
Geboren
Bijzonderheden werknemer Polygram

Track 1
(geb. 26-2-1929, ovl. 06-11-2022) In 1931 in Soest komen wonen aan de Belvédèreweg. Daar woonden toen ook de fam Smit, P. Schouten (Piet van Kaatje), bakker Kruseman, fam. V. d. Broek. De Belvédèreweg was toen een onverharde weg.Vader had een kruidenierswinkeltje. Grootvader was tuinman bij Ewijkshoeve. Speelde vaak met vrienden uit 't Hart in het bos bij Bekceringh en gingen via het bos van Brandenburg dan naar Pluismeertje. Noemden zichzelf de Hartboys. Lang een hechte club. Ook veel gespeeld in het veen (polsstokspringen).

Track 2
Openbare school aan de Beetzlaan bezocht. Meester Van Wely was strenge hoofdonderwijzer. Moeder werkte als dienstmeisje bij dominee in Lage Vuursche en later bij Insinger. Na lagere school de uloschool in de Kerkebuurt bezocht. Vervolgens handelsdagschool aan de Hellestraat in Amersfoort. Na de oorlog het Baarns lyceum bezocht.

Track 3
Herinneringen aan oorlog. Met name aan joodse onderduikers bij fam. V. d. Broek. Er zaten ook onderduikers op Beerseveld (landgoed Pijnenburg) en bij de Kooi. Bij bosbaas Geitenbeek was een schuilkelder. In 1944 evacués uit Arnhem in huis.

Track 4
Via oom Henk v.d. Broek actief geworden bij SEC (begonnen in 1941). Herinnering aan voetbalveld aan de Schrikslaan en wedstrijd tegen Amersfoorts Quick gedurende de oorlogsjaren. Kees Reijerse, de spits, was ondergedoken maar kwam die wedstrijd toch spelen. Moest tijdens wedstrijd vluchten. Trainingen ’s avonds waren soms mogelijk doordat de auto’s op de Schrikslaan hun lichten aanzetten. Tijdens de zomer werd ook gevoetbald met de Hart Boys o.a. tegen KPS (voetbalclub paleis Soestdijk).

Track 5
Uitgaan (stappen) gebeurde in Utrecht. In Soest werd café Royal aan de Burg. Grothestraat bezocht. Gewerkt bij Polygram in Baarn. Herinneringen aan wielrennersclub Tempo en wielerwedstrijden. SEC anno 2000 qua sfeer niet te vergelijken met vroeger. Nog wel actief bij de club in de zorg voor sponsors.