Doorn-Kaats van, A. (1927)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Plasweg 28a
Geboren Laanstraat 72
Beroep

Track 1
Geboren (6-5-1927) in boerderijtje aan de Laanstraat(in 1996 afgebroken) Vader had slepersbedrijf (3 paarden). Vierde uit groot gezin (14 kinderen). Foto (toen ze 3 jaar was) opgenomen in boek: 100 jaar Soest/Soesterberg in woord en beeld. Spelletjes: vliegeren. Door vader zelf gemaakte vliegers van kranten met houtjes gemaakt van vlierstruikenhout. Verder tollen, knikkeren en tuwtje springen. Vanaf Laanstraat zicht over weilanden in Soesterveen tot aan boerderij van Floot (tegenover Vaarderhoogt). Naar Mariaschool op klompen. Vriendinnen: Tonnie Hom en Rietje Bemer. Hoofd van de school was meester Pieper. Later meester Nijhuis. Geweldige onderwijzeres van juffrouw Ortt. Was van Duitse afkomst. Woonde samen met zus aan de Van Stralenlaan.

Track 2
Parochie Soestdijk - pastor Smit. Lid van Katholieke Jonge meisjes. Herinnering aan intocht Sint Nicolaas bij paleis. Als bruidje (samen met zusjes) meegedaan aan processie bij Marienburg. Moeder naaide alles zelf. \'s Avonds moeder helpen. Als moeder een kind kreeg was dat een verrassing. Moesten dan gaan spelen in zandgat aan de Talmalaan. Dan kwam vroedvrouw Westra met een koffertje. Vader werkte veel in bos.Herinnering aan meneer Beckeringh. Fijne vent!. Thuis tweemaal brand gehad. Na lagere school in betrekking bij families aan Mariastraat en Van Stralenlaan. Ook veel geholpen bij fam.Rademaker aan Laanstraat.

Track 3
Helpen op boerderij bij vader. Koeien melken. Knollen plukken. Oorlogstijd. Herinnering aan angst en vorderen van paarden. Bij bevrijding met voet op de stoel want die was stuk gelopen tijdens tocht gedurende hongerwinter(samen met zus) naar Coevorden. Man (Toon van Doorn) kwam altijd melk ophalen bij de boerderij. Verliefd geworden tijdens bezoek aan kermis te Laren. Gedanst bij De Gouden Ploeg en Eemland. Tijdens oorlog samen met vriendin bezoek gebracht aan waarzegster wonende aan de Noorderweg die voorspelde dat ze met Toon van Doorn zou trouwen.

Track 4
In 1950 getrouwd. Gaan wonen aan Weteringpad (waar nu bedrijven staan). Man was destijds melkrijder. Daarnaast bij huis: houden van kleinvee. Zes kinderen zijn er geboren Ondernemingszin bij gezinsleden komt zowel van vader als moederskant. Na 12 jaar gewoond te hebben aan Weteringpad verhuisd naar Dorresteinweg 72. Huis staat er nog tussen Vaarderhoogt en bedrijf Van Strumpel. Op het erf ook nog een schuur verbouwd tot woning. Drie van de kinderen hebben daar eerst gewoond en zijn vanaf die plek ook hun bedrijf gestart (Rijk, Henk en Toon). Aanvankelijk hebben er Italiaanse gastarbeiders afkomstig uit Sardinie gewoond die werkten bij Polynorm te Bunschoten.

Track 5
In Soesterveen en Pijnenburg werden bramen en bosbessen geplukt. Het wonen in Soest Zuid(Plasweg) bevalt prima. Oude dag wordt op plezierige wijze doorgebracht.