Koot, Jopie (1933)

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Kolonieweg
Geboren Koninginnelaan 101
Bijzonderheden hulp in de huishouding

Track 1
Geboren op 17-10-1933 op het adres Koninginnelaan 101. Grootvader van moederskant (van Breukelen) had daar slagerij. Hij was overigens meer huisslachter (slachten bij boeren thuis op het erf). Moeder (Maria van Breukelen) is daar in getrouwd met Gerrit Jan Koot(afkomstig uit Amersfoort) die al slager was. Grootmoeder(Maria Hilhorst) was o.a. boerenmeid bij de fam. Van Roomen aan de Korte Brinkweg . Op 22 oktober 1898 zijn grootouders getrouwd en hebben zich gevestigd op Koninginnelaan. Grootvader werkte in de zomer als koetsier bij Haks. Een broer ( Willem van Breukelen van de Bakkersweg) werkte op paleis. Er waren in de crisisjaren vee ( te veel) slagerijen aan de Koninginnelaan. Genoemd worden o.a. Beemer, v.d. Kleij en Teun Renes). Zaak van grootvader van Breukelen is nadat vader Koot er al uit was gegaan verkocht aan Stalenhoef.

Track 2
In 1937 verhuisd naar Klaarwaterweg. Daar 2 jaar gewoond. Toen werd vader filiaalhouder in Zundert (1939). In 1940 ( wegens heimwee moeder) teruggekeerd naar Soest. Een half jaar ingewoond bij fam.v.d. Lugt aan de Klaarwaterweg, Daarna gaan wonen aan de Kolonieweg. De meisjesschool in het St.Jozefgebouw bezocht. Aanvankelijk (tijdens de oorlog) niet over De Eng naar school maar via Veldweg en rijksstraatweg. Toen na de oorlog de Eng weer open was samen met Annie Wolfsen aan de Molenweg naar school. Verhaal over bezoek school met jongensfiets. Dar mocht niet van hoofdzuster Imelda. Andere zusters waren o.a. zuster Foca, zuster Andrea en zuster Gertrud. Klasgenoten: Annie Brouwer van Piet Brouwer (woonde op boerderij waar nu De Sprong zit), Annie van Klooster, Elly Stalenhoef, Rini Willemse, Jopie Munster. Gespeeld (hoepelen, knikkeren) werd meestal gedaan met kinderen van de Kolonieweg. Vriendin was en is Ria Roest die woonde aan het Oude Grachtje. Dat was dochter van Willem Roest die woonde naast oom Ries van Breukelen. Redelijk vrije opvoeding in jeugd. O.a. redelijk vrij gelaten in kerkgang.

Track 3
Kerkbezoek als positief ervaren. Herinnering aan zuster die vonden dat met sokjes en korte mouwjes niet zedig genoeg was. In vastentijd werd de worst van het brood gehaald door de zusters. Op weg van school naar huis werd de worst alsnog opgegeten. Herinnering aan het feest van de eerste communie. Na lagere school naar de huishoudschool. Daarna twee en een half jaar gewerkt bij Marienburg.

Track 4
Na nog ruim 2 jaar te hebben gewerkt in Bilthoven vervolgens in dienst getreden als hulp in de huishouding bij de fam. Bakhuizen te Soestduinen. Daar 20 jaar gewerkt. In 1971 is fam. Bakhuizen (Bakhuizen was projectontwikkelaar ) naar Zwitserland vertrokken omdat hij het belasting- en ondernemersklimaat in Nederland niet gunstig meer vond. Een jaar nog bij de familie in Zwitserland gewerkt. Moest daar weg omdat er teveel buitenlanders waren in Zwitserland. Daarna gaan werken bij de fam.Brenninkmeijer te Bussum. Daar 22 jaar gewerkt. Na terugkomst uit Zwitserland weer thuis gaan wonen op Kolonieweg. Moeder was tot aan het overlijden de beste vriendin.

Track 5
Verhaal over fam.Brenninkmeijer (C & A). Boodschappen thuis werden gedaan bij Reehorst(groenten), Deelen (kruidenier) en v.d.Flier/van Brummelen(bakkers)

Track 6
Na pensionering actief als vrijwilligster o.a. bij museum Oud Soest. Volop gezelligheid met kaarten o.a. bij Hees