Kooij, Corrie en Marjan van de (1943 en 1950)

Geïnterviewd door René Janson
Geboren Korte Brinkweg 26A
Bijzonderheden gepensioneerd

Track 1
Corrie is in Amersfoort geboren in 1943, Marjan 7 jaar later in Soest Het gezin bestaat nog steeds uit 3 zussen en 1 broer. Corrie is de oudste. Marjan de derde in rij. Op 6-jarige leeftijd van Corrie in 1950 verhuisde het gezin Van de Kooij naar Soest. Vader, smid, nam op de Korte Brinkweg reeds bestaande smederij over. Echter, Van de Kooij was katholiek en de klantenkring van de smederij was protestant. Dus geen klanten! Op een gegeven moment kreeg vader een opdracht van het paleis voor smeedwerk aan een pachtboerderij van het Koninklijk Huis. Dat gaf hem bekendheid en vervolgens breidde zijn klantenkring langzaam uit, zodat ook achter het huis beginjaren '60 een nieuwe werkplaats werd gebouwd. Ze woonden in een kinderrijke buurt, waarbij vooral contacten waren met kinderen uit katholieke gezinnen.

Track 2
Beide meisjes gingen naar de lagere St. Jozefschool achter het St. Jozefklooster aan de Steenhoffstraat o.l.v. nonnen, een meisjesschool. In 1962 werd het een gemengde school, nadat de zusters uit Soest vertrokken. De ouders waren vooruitstrevend. De meisjes moesten minstens de (M)ULO doorlopen, om later zelfstandig te kunnen wonen en werken. Corrie is naar de kweekschool in Amersfoort gegaan en onderwijzeres geworden. In de jaren buiten Soest heeft ze ongelooflijk veel baantjes voor korte en langere tijd gehad. Uiteindelijk heeft zij MO-Pedagogiek in Amsterdam behaald, werkte in de interne begeleiding op scholen en ontmoette daar haar man. Verhalen uit de vroegste jeugd volgen.

Track 3
Corrie en Marian vertellen over hun jeugdleven in Soest nadat ze de Lagere School hadden verlaten. Marian ging net als haar zus ook naar de MULO. Zo hebben beide meisjes deelgenomen aan het defilé voor paleis Soestdijk. Marjan heeft gezongen op Koninginnedag voor het bordes van het gemeentehuis a/d Steenhoffstraat voor burgemeester Baron Bentinck. Beiden hebben gedanst rond de muziektent tegenover het gemeentehuis op dezelfde dag. Marian heeft op basketbal bij de Red Stars gezeten, via gymleraar Rudy Blok daarheen geleid. Corrie is gaan volleyballen bij SVV, nadat beiden eerst op Gymnastiekvereniging Olympia hadden gezeten. Corrie vertelt nog over haar kweekschooltijd in Amersfoort en dat ze met vriendinnen de stad in ging.

Track 4
Zowel Marjan als Corrie vertellen over hoe zij hun leven hebben ingevuld. Marjan is haar hele leven in Soest blijven wonen, is getrouwd met Paul Tolboom en heeft op diverse plaatsen in Soest gewoond. Ze heeft ook 25 jaar bij Enzypharm gewerkt op de Soester Enghweg. Corrie is de hele wereld over gezworven, om uiteindelijk weer in Soest te belanden, nu alleen wonende in Colenso. Zij is nooit getrouwd geweest, maar heeft samengewoond met haar Amsterdamse man. (onlangs gestorven)