Oversteegen, Joop 2e interview (1933)

Geïnterviewd door Rene Janson
Adres Hazepad 215
Geboren
Bijzonderheden postbode - muzikant

Track 1
Wel of geen Soester? Geboren in Amsterdam in 1933, maar al gauw in 1935 in Soest komen wonen. Vader, weduwnaar, koos voor Soest vanwege familie hier. Kinderen werden verdeeld onder familieleden. Grootgebracht door de familie Besselse, wiens achternaam hij ook kreeg. Oom en tante waren voor hem vader en moeder. Op verschillende adressen in Soest gewoond. Vader Oversteegen werkte als remmer bij de spoorwegen in Amsterdam, Rietlanden. Hij zag hem zelden, was een oom voor hem.

Track 2
Oorlog 40-45 bewust meegemaakt, net als de "deportatie" naar Noord-Holland (Enkhuizen) voor een aantal weken. Had toen mazelen en waterpokken tegelijk, later in de oorlog tbc. In de oorlog heeft hij aardappelen gehaald met zijn “vader”.

Track 3
Na de oorlog werd “vader” raadslid voor de SDAP. PVO speelde tijdens bevrijdingsfeesten, “vader” ook. Hing hem een trommel om en spelen maar. Sindsdien lid gebleven bij PVO tot vandaag, als tamboer, later andere instrumenten gespeeld en ook lesgegeven aan kinderen en nu weer slagwerker. Aan de orde komen ook diverse repetitieruimten van PVO in Soest en zijn inbreng in de muziekvereniging, zoals oprichting Eemlander Blaaskapel.

Track 4
Joop kreeg woning aan de Varenstraat. Gesproken over zijn schoolopleiding en zijn werk bij Inventum in Bilthoven.

Track 5
In dit gedeelte van het interview wordt uitgebreid verslag gedaan van zijn werkzaamheden als postbesteller in Soest en de ontwikkelingen van de Posterijen in Soest in de periode dat hij daar gewerkt heeft, waarbij ook de invoering van de postcodes in Nederland, dus ook in Soest.

Track 6
Afsluitend worden nog diverse herinneringen opgehaald, vooral aan zijn tijd bij PVO waar hij diverse instrumenten heeft bespeeld (klarinet, saxofoon, trom, e.v.a.).