Grol, Wim van (1931)

Geboren Molenstraat 108
Bijzonderheden

track 1
We maken kennis met Wim van Grol, die op de Molenstraat, dus op De Engh, woonde. Hij vertelt over het gezin waarin hij geboren is (31-8-1931) en de school die hij bezocht. Ook deelt hij herinneringen aan zijn vader, die veel land op De Engh had en daar aardappels kweekte. Hij moest jaarlijks meehelpen met rooien, een hele klus zo aan het eind van de zomervakantie. De rest van het interview staat in het teken van zijn herinneringen aan de Tweede Wereldoorlog, die nog altijd een grote rol spelen in zijn leven. Wat hij heeft meegemaakt, heeft hij nog niet verwerkt.

track 2
Wim vertelt over het begin van de oorlog. Hij is dan 8 jaar. Ze moeten evacueren met veel andere Soesters naar Noord-Holland. Zijn vader was streng rooms. Wim moest dus geregeld biechten. Ook zijn diensttijd komt aan bod en de tijd die hij daarvoor doorbracht op de Lüneburger Heide.

track 3
In deze geluidsopname vertelt Wim uitgebreid wat er allemaal in de Tweede Wereldoorlog in Soest is gebeurd, wat hij zelf ervan heeft mee gemaakt. Ze moesten er op uit om aan eten te komen. Een verhaal over zijn broer die wacht moest lopen. De razzia's die Soest bezig hielden. Hij en ook zijn vader hebben enige tijd gewerkt in Duitsland. Thuis werden op de hilt ook wapens verstopt. Ze zijn verraden, want zijn vader werd opgepakt.

track 4
Nadat zijn vader verraden is en wordt opgepakt, wordt hij afgevoerd naar Kamp Amersfoort. Wim kan zich nog steeds kwaad maken over de Soesters die zijn vader verraden hebben en ervoor gezorgd hebben dat hij is opgepakt. Een daarvan is om het leven gebracht, de ander is daarvoor nooit veroordeeld.

track 5
In het laatste deel van het interview vertelt Wim over de oorlog toen er niets te eten was en ze waren veroordeeld tot het eten van suikerbieten. Verder komt de catechismusles van meester Taris aan bod. Mei 1945, de bevrijding en dus afloop van de oorlog. Afsluitend nog wat losse opmerkingen.