Pieren, Piet C. (1922 - 2013)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Christiaan Huygenslaan 29
Geboren
Beroep bedrijfsvereniging

Track 1
(* 18-8-1922, † 24-05-2013) Geboren in Dordrecht. Na anderhalf jaar vertrokken naar Rotterdam-Zuid. Vader was een verenigingsman. Hij was o.a. voorzitter van de S.D.A.P., afd.Rotterdam, de VARA, afd.Rotterdam en de geheelonthoudersbond afd.Rotterdam. Veel vergaderingen thuis \"bijgewoond\" omdat in een hoek van de kamer het MULO-huiswerk moest worden gedaan. Meegewerkt aan stakingen. Achter in de tuin stonden tonnen met witte kalk die aan de stakers werd verstrekt. Gepest als kind op school als zoon van een werkloze. Op een gegeven moment heeft iemand gezegd: \"Je hebt toch klompen aan je poten, sla ze de hersens in\". Na het gebruik van de klompen voor dit doen op het politiebureau 1500 keer moeten schrijven. \"Ik mag niet slaan met m’n klompen\". Vervolgens boksles gehad als zelfverdediging.

Track 2
Herinnering aan de oorlog en het bombardement op Rotterdam. Hij heeft de Duitsers gezien die met een Nederlands uniform aan als parachutist zijn geland. Het is niet gelukt naar Engeland te ontkomen Door het bedrijf naar Berlijn gestuurd. In 1943 gevlucht onder de zitbank van een trein. Toen ondergedoken in de Biesbosch. In Biesbosch 9 maanden gezeten en geholpen bij overzetten Engelse vliegers over de Amer. Om gezondheidsredenen daarmee gestopt en terug naar huis. Na 1 nacht thuis werd de wijk afgezet om hem te arresteren. Weggekropen via een luikje onder de vloer en in feite gered door een politieman die de schuilplaats in de gaten had. Toen vertrokken aar Groningen. Daar actief in het stelen van goederen van de Duitsers. Na arrestatie op transport gezet naar Duitsland. Tussen Hoogezand en Sappemeer uit de trein gesprongen. Vervolgens naar Rotterdam gelopen.

Track 3
Herinnering aan hongertocht samen met broer naar Mijnsherenland. Ergernis over programma’s van RTL 4, RTL 5 en programma Big Brother.

Track 4
In 1946 naar Soesterberg gekomen. Inwoning bij grootouders (fam Langenberg) aan de Van Maarenstraat. Oom Adam was daar ook in huis. Verdiende de kost als straatmuzikant in Soesterberg. Eerst gewerkt bij veevoederfabriek Van Vollenhoven bij de Koppel in Amersfoort. Daarna bij de Middenstands Bedrijfsvereniging. Sociaal recht gaan studeren. Al heel snel verbonden met de gemeenschap van Soesterberg. Al in de jaren veertig een soort sociaal ombudsmannetje voor Soesterberg geworden. Dankzij wethouder de Haan in gemeenteraad gekomen. Geschoold op Woudschoten (o.a. door Drees)

Track 5
Na 2 jaar inwoning op de Van Maarenstraat gaan wonen in de wijk van Ons Belang. De wijk is later afgebroken. Was een homogene buurtgemeenschap. Daar gewoond tot 1956. Van 1956 tot 1972 aan de Buys Ballotlaan en vanaf 1972 aan de Christiaan Huygenslaan. Mede-heroprichter van AGVAS alsmede van het dorpshuis. Omdat hij en z’n vrouw lid waren van de NVSH werd er met enig wantrouwen tegen aangekeken door sommigen Burgemeester baron Bentinck is toen voor hem in de bres gesprongen.

Track 6
In de raad (vanaf 1953) ontstond er in 1972 een rel omdat hij zich had uitgelaten over de dreiging van straatterreur door de jeugd. Dat werd hem vooral in eigen kring niet in dank afgenomen. Moest bij de toenmalige voorzitter van de PvdA op het matje komen maar heeft dat geweigerd Groot voorstander van weg over de Eng. Betreurt verdwijnen Soester natuurbad.

Track 7
Duidelijk over de positie van Soesterberg: dat is een onderdeel van Soest en moet zo blijven. Rijmpje over Pieren in Soesterberg.