Insinger, Jan H.O. (1918 - 2008)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Huize Pijnenburg
Geboren Huize Pijnenburg,Biltseweg
Beroep diplomaat

Track 1
(* 27-7-1918, † 16-10-2008) Herinnering aan bezoek aan Duitsland in de jaren dertig met Nederlandse Christelijke Studentenbond naar kamp. Feest meegemaakt van Hitlerjugend. Aardige meid ontmoet. Ontmoeting werd minder aardig toen door een of andere jeugdleider gevraagd werd naar mening van vader over Hitler, want toen duidelijk gemaakt dat vader niet gecharmeerd was van Hitler.

Track 10 (md2 - 2)
Contacten met Luns en Schmelzer. Ambassadeur in Spanje. Franco (die ouwe bibber) nog gekend. Was wel dictator maar niet te vergelijken met Hitler. Vervolgens goede contacten met de Spaanse koning Juan Carlos. Insinger in beginsel voorstander van republiek. \"We hebben het nu getroffen met onze koningin, maar je zult maar zo’n flapdrol hebben als Willem V was\"

Track 11 (md2 - 3)
Landgoed Pijnenburg. Stukje historie. Insingerschool en de kapel worden genoemd. Herinnering aan viering 900 jarig bestaan van Soest in 1929. \"Geloof maakt mensen gelukkig\" . Visie op de betekenis van religie. Relativering adeldom, maar ook \"goede geestelijke bagage\"

Track 12 (md2 - 4)
Herinnering aan Wieksloot en sociale structuur van bewoners. Respect voor \"het gajus\" van de stropers.

Track 13 (md2 - 5)
Beschrijving van landgoed. Gebied tussen paleis en Pijnenburg heet Brandenburg maar daar in het Sterrenbos. Familiearchief?

Track 14 (md2 - 6)
Rentmeester Wilhelm in dienst bij vader en bij hem. Was vroeger leider van kampeercentrum. Woonde op Hoefslag. Moest zorgen voor pachtinning bij boeren. Vader had conflict met boeren. Lag vanwege de Pachtwet ook overhoop met overheid. \"Je moet 4-dimensionaal denken, en dat kon vader niet\". Toegepaste bedrijfspsychologie en filosofie.

Track 15 (md2 - 7)
Liefde voor landgoed en de bomen. Tegenwoordig stelt landgoed (333 ha) niet veel meer voor. Was vroeger ongeveer 1000 ha. Geschiedenis familie: Overgrootvader- weth. Van A’dam, lid eerste kamer, ijveraard voor Noordzeekanaal. Grootvader leed aan t.b.c. diverse broers van grootvader gestorven. (waren teringlijders). Kwam door koe op Charlottehoeve die besmet was. Grootvader was bankier. Vader- argonoom- uitsluitend beheerder landgoed. Door spoorwegongeluk in 1918 bij Weesp was hij gehandicapt geraakt. Na de oorlog heeft Insinger interesse getoond voor burgemeestersambt van Baarn. Daarover gesprek gevoerd met CdK van Lynden die hem zeer geschikt achtte voor dit ambt maar ook duidelijk maakt dat dit vanwege belangen nooit in Baarn zou kunnen.

Track 2
Studententijd in Utrecht. Geprotesteerd tegen verbod aan professoren van joodse afkomst om les te geven. Geweigerd om loyaliteitsverklaring te tekenen. Ondergedoken in Betuwe. Overigens in het begin een kroegtijger.

Track 3
Uitbreken van de oorlog. Lag thuis op Pijnenburg met griep op bed. Verhaal over ingekwartierde officier Jansen. Overigens keken in het begin de Nederlanders rijen dik in Utrecht naar de moffen als ze marcheerden. Had kamer bij mevr. De Greef op het Neude.

Track 4
Verhaal over studentenverzet o.a. via het blad. De voorzitter van de redactie Nico Bloembergen werd gearresteerd.( ujit een op 11 januari 2012 ontvangen reactie van Dr. Rob Herber van het Instituut voor Geschiedenis en Grondslagen der Natuurwetenschappen van de Universiteit van Utrecht blijkt dat het niet Nico Bloembergen is geweest, maar zijn twee jaar oudere broer Evert, die hoofdredacteur van Vox was) Bij protest daartegen zelf hardhandig aangepakt bij Sicherheitsdienst op Maliebaan.

Track 5
Studentenbladen. Er kwam o.a. een nummer uit op 10 mei . Insinger schreef daarin onder de schuilnaam JHOI.Literaire aanleg (o.a. gedicht van Heine). Herinnering aan professoren en repetitoren. Slaagde met de hakken over de sloot want was een beetje lui.

Track 6
Na kandidaatsexamen 1 jaar niets gedaan(kroeg gelopen). Verzet tegen lustrumviering door het corps. Scriptie geschreven over industriële eigendom. Eerste baantje was bij familiebank Insinger te Amsterdam. Had een perskaart van ANP en ging gratis daar naar de bisocoop in plaats van naar de bank. Daarna prive-secretaris van burgemeester van Zeist, mr. Visser. In die hoedanigheid joden geholpen bij onderduiken.

Track 7
Verhaal over optreden van vader Insinger bij Charlottehoeve om executies te voorkomen. Na de oorlog gesolliciteerd en benoemd als burgemeester van Wijhe. Herinnering aan gesprek met CdK baron Voorst tot Voorst en gesprek met minister Beel. Benoeming niet aanvaard want tegelijkertijd mogelijkheid om in dienst te treden bij ministerie van buitenlandse zaken voor diplomatieke opleiding.

Track 8
Eerste standplaats was Kopenhagen (3 jaar). Daarna aantal jaren chef van het bureau Midden-Oosten op het ministerie van buitenlandse zaken in Den Haag. Gepleit voor meer evenwicht in Nederlandse politiek (was te veel gericht op belangen van Israel). In 1952 naar Perzie. Daar rol van klokkenluider gespeeld ten opzichte van gezant Schrikke (vreselijke man, antisemiet), die ook ontslagen is.

Track 9 (md2 - 1)
Na Perzië eerst groot verlof om orde op aken te stellen op Pijnenburg na overlijden vader in 1951. Daarna ruim 5 jaar naar Parijs als, tweede en vervolgens eerste secretaris van de ambassaderaad. Heeft Mendes France goed gekend. Daarna naar Canberra in Australie. Midden in aanraking met Nieuw Guineaproblematiek. Vervolgens 4 jaar hoofd van de economische afdeling in Bonn. Daarna bijna 3 jaar bij de NAVO in Parijs en vooral Brussel. Vervolgens inspecteur en later chef van de buitenlandse dienst op het ministerie in Den Haag.