Akker, Willem van den (1921)

Geïnterviewd door Jan Menne
Adres Birkstraat
Geboren
Beroep afvalstoffenbeheerder

Track 1
Op 8-7-1921 in Nijkerkerveen geboren. Na en paar jaar verhuisd naar de Lage Vuursche (Koudelaan). Vervolgens op zesjarige leeftijd verhuisd naar Soest (Wieksloterweg 41 Westzijde (200m van de weg af). Het huisje (helemaal verbouwd en flink uitgebreid) staat er nog (2003). Was een klein huisje waar geen dakbeschot was en op zolder rechtstreeks onder de pannen werd geslapen. Tijdens strenge winter eind jaren twintig van de vorige eeuw vroor het binnen net zo hard als buiten. Insingerschool in Hees bezocht. Aan Wieksloot gewoond van 1928 tot 1947. Toen verhuisd naar Heezerlaantje. Hr. V.d. Akker was een verwoed jager (tot 1997). Vader was los werkman. Heeft o.a. in crisisjaren geholpen bij de aanleg van het Soester natuurbad. Verhaal over rogge maaien.

Track 2
Herinnering aan school (onderwijzers: Frederiks, Veringa, Freekstra, Zijderveld, juffrouw Flerike, juffrouw van Westen, van Klingen). Elke week psalmversje leren en elke week naar de kerk (Insingerkapel) Dertiger jaren moeilijke tijd. Na school gaan werk bij oom Dirk Hols(broer van moeder) die een boerderijtje had aan Kostverlorenweg (15 koeien en wat land). Leren eggen en met paarden omgaan. Ongeveer 7 jaar bij hem blijven werken. Tijdens de oorlog een zogenaamd \"landbouwausweiss\" gehad waardoor hij niet naar Duitsland hoefde. Broer werkte op Willem Arntzhoeve.

Track 3
Nadat het werken bij oom Dirk was gestopt gewerkt in het hout. Vooral stammen rooien. Daartoe werd o.a. een bosperceel hout gekocht van Insinger. Na de oorlog als afvalstoffensorteerder gaan werken bij Van Es. Vertelling over insluiting in het bos van Pijnenburg van de gecapituleerde Duitsers. Gezien hoe de Canadezen met een tank alle gestolen fietsen hebben platgewalst.

Track 4
Achter aan de Lange Brinkweg was een stortplaats. Toen hij met Klaas van Es daar bezig was naam die hem mee naar de familie Colje. Zo heeft hij zijn vrouw leren kennen. Daar is hij in 1950 mee getrouwd. Toen gaan wonen in Huizen. Daar gewoond tot 1955. Gewerkt voor zichzelf als afvalstoffensorteerder en goed verdiend.

Track 5
Vertelling over de hobby (het jagen) en verschillende soorten geweren. Stropen.

Track 6
Verhaal over dorpsfiguren (o.a. Klaas Pomp (hoek Dorresteinweg, beroep: bezembinder) en Dirk van Zweeden (waste zich nooit) In het ouderlijk huis werd vaak gekocht op de pof, b.v. bij winkeltje recht tegenover de school van Hees (Kaats). Het rooien van stammen bracht veel meer op dan werken bij de boer

Track 7
Woning aan de Birkstraat in 1955 gekocht voor 25.000 gulden . Opnieuw verhaal over jagen (in Huizen en in het Soesterveen) Voorstander van jagen op vossen.

Track 8 (md2 - 1)
Vertelling over turfsteken, stapelen etc. door R.v.d Heuvel en water in Soesterveen. Nogmaals beschrijving over ouderlijke woning.
Track 9 (md2 - 2)
Verhaal over afvalrecycling. Tijdens mobilisatie en oorlog werd afval opgehaald bij kantines van militairen en instellingen. Verhaal over het weggooien van eten door militairen tijdens mobilisatie. Het weggegooide eten en afvalresten werden gebruikt als veevoer (door om Dirk Klos maar ook door boer Floor) Ook verhaal over hoe met paard en wagen het Soesterhoogt werd beklommen bij dat vervoer. Bart Kok aan het Heezerlaantje had trekker (loonbedrijf) die bij dorsen werd gebruikt. Verder toen nog weinig trekkers.