Eek, Jan en Bertus (1930 en 1931)

Geïnterviewd door Jan Visser
Geboren
Bijzonderheden

Track 1
(Jan 2-12-1930) Als jongens gelogeerd bij grootouders in Soest in de jaren 1934 t/m 1943. Grootvader van moederszijde was molenaar op de Vlijt (dhr. Mulders). Afkomstig van molenaarsgeslacht uit België. Herinnering aan ophalen van graan en brengen van meel bij boeren in Soest en Hoogland. In die tijd had molen geen wieken meer. Er werd gebruik gemaakt van dieselmotor. Knecht van Rinus Vonk.

Track 2
Verhaal over maalstenen. Ook herinneringen aan reuk van molen. Molenaar Mulders liet meel door zijn handen glijden om keuren of meel fijn genoeg gemalen was. Het meel werd door de wrijving met de stenen heerlijk warm. Herinnering aan het bezoeken van de wielerbaan Hard-gaat-ie aan de Koninginnelaan.

Track 3
Herinnering aan locatie van molen De Vlijt en directe omgeving. Genoemd wordt o.a. een boerderijtje waarin wasserij uit Baarn was gehuisvest. Er was een reclamebord met opschrift: "Iedere huisvrouw zingt de lof, van wasserij De Kraaienhof". Verder worden genoemd: sloperij v.d. Berg, Vreeman de kruidenier, kolenhandel Koster, electricien Visser en Valkenet de smid. Herinneren zich dat moeder zeer angstig was voor onweer omdat een keer de bliksem was ingeslagen in de molen. Naar goed rooms gebruik werd wijwater gepakt en huis besprenkeld. Er waren diverse zolders in de molen. Vanuit één van de zolders kon men op de buitenloop van de molen komen. Tegen betaling van een klein bedrag kon de Belvédère worden bezichtigd. Grootvader Mulders had een klein model van molen De Vlijt gebouwd langs de spoorlijn.

Track 4
Verhaal over maken en bewerken van maalstenen en de watervoorziening voor de dieselmotor. Molen is in 1947 verkocht na nog een tijdje te zijn verhuurd aan Zimmerman (rioolputten). In de jaren vijftig afgebroken