Muurling-Voorthuis, Mirja (1915 - 2009)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Molenschot (Dalweg)
Geboren
Beroep dichteres

Track 1
(1915, † 27-7-2009) Carla Muurling heeft voor het eerste kennisgemaakt met Soest tijdens oorlogsjaren toen ze op bezoek ging bij de moeder van haar man om kennis te maken. Dat was op de Heideweg. Het sneeuwde toen en ze heeft een romantische herinnering daaraan. Na 35 jaar gewoond te hebben in Soest is echtpaar verhuisd naar Veere. Na overlijden van man teruggekeerd naar Soest (in KLM-flat). Vervolgens naar Muiderberg gegaan en nu voor de derde keer terug in Soest (in Molenschot). Ze schrijft gedichten en geeft eigen bundels uit.

Track 2
Leest gedicht voor over Soestduinen geschreven in de jaren vijftig. Ook toen al maakte ze zich druk over de verloedering van de natuur. Door mevr.Landweer-de Visser gevraagd om haar op te volgen als raadslid. Mevr. De Visser wilde absoluut dat zij werd opgevolgd door een vrouw. Ze is toen lid geworden van de CHU,. De eerste herinnering aan burgemeester Bentinck was bij een bermbrandje. De eerste woorden van de burgemeester waren: \"Aan kijkers hebben we hier niks maar aan helpers\". Samen met dokter Strooband heeft ze o.a. gezeten in bestuur van het Soester Natuurbad en gezorgd dat het water op redelijke temperatuur werd gebracht.

Track 3
Herinnering aan De Soester Gemeenschap (een soort overkoepelende organisatie voor alle verenigingen behalve de sport). Is later overgen omen door de culturele commissie. Leest het gedicht voor \"Laten we\". Licht toe dat het gaat om het klaarkomen met het verleden om vervolgens de vreugde te beleven van de vrijheid om samen verder te gaan.

Track 4
Verhaal over liefde voor dieren en speciaal voor honden. In jaren vijftig samen met man gewerkt in eigen bedrijf (drukinktprodukt). Dat bedrijf is door de oliecrisis ten onder gegaan.

Track 5
Herinnering aan mevr. Landweer-de Visser (\"Een beschaafde dame\"). Herinnering aan eerste optreden in de raad. Het ging over de vervuiling van de Eem. Veel opgetrokken met Rinke Tolman en zijn vrouw Kathe. Boos over de wijze waarop de gemeente Soest Rinke Tolman en zijn vrouw Kathe gedurende de laatste jaren van hun leven hebben behandeld

Track 6
Leest gedicht voor uit nog uit te geven bundel ter gedachtenis aan Rinke Tolman. Herinnering aan uitje van de commissie Gasbedrijf. Ze was de enige vrouw in de commissie. Hoewel geen radicale feministe altijd opgekomen voor de rechten van vrouwen. Geleerd van moeder die vertelde over de sufragettes in Engeland. Eindigt met het voorlezen van een gedicht over \"Nieuwe sferen\". Leest nu regelmatig gedichten voor in Molenschot. Schilderen met woorden noemt ze dat.