Hilhorst, Gijs (1934 - 2002)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Schoutenkampweg 42
Geboren Schoutenkampweg 20a
Bijzonderheden smid

Track 1
(* 2-3-1934, † 21-05-2002) Moeder van Gijs Hilhorst was Anna Tolboom(vroeger Anna Grift) is opgevoed bij grootouders. Vader van Gijs Hilhorst is Wouter Hilhorst die geboren is aan de Molenstraat. Grootvader Hilhorst had haar boerderij, slepersbedrijf, melkzaak. Is op de plek waar nu de gemeentelijke kwekerij is. Gezin van grootvader Hilhorst bestond uit 13 kinderen. Grootvader heeft in gemeenteraad gezeten. OP 14 jarige leeftijd werd vader van Gijs Hilhorst gezonden naar boer om daar te gaan werken. Vrij snel daarna is hij gaan werken bij Van Hengstum aan Kerkpad. Daarna bij een landbouwsmederij in de buurt van Arnhem. Daar ging hij op de fiets heen. Opa Grift woonde in een huisje verderop aan Schoutenkampweg. Opa wilde niet dat kleinkind te ver van hem vandaan ging en heeft een stukje grond voor de bouw van woning aangeboden aan Wouter Hilhorst. De zaak is begonnen in 1938. Het was een zogenaamde burgersmid (geen paarden beslagen). Meer haarden kachels en ploegen repareren.

Track 2
Herinnering aan vordering van werkplaats van vader door Nederlandse militairen. Er waren militaire smeden die paarden besloegen. (foto daarvan hangt in museum) Beschrijving van omgeving Schoutenkampweg in die tijd (bosje van Holten, hutje van Schreur (langs Plasweg). Als school bezocht Bonifacisusschool. Onderwijzers (van Hattum, Taris, Kerkhoff, v.d. Elmpt, Luijken). Taris sprong eruit vanwege vertellingen. Tijdens de oorlog een half jaar niet naar school gegaan. Na de oorlog in barak bij gasfabriek gezeten want school was gevorderd door Canadezen. Klasgenoten waren o.a. Ries Boere, Gerard Grift, Reijerse (van loodgietersbedrijf)

Track 3
Na schooltijd moesten er thuis klusje worden gedaan. Gevoetbald werd er op de plek waar nu het winkelcentrum Hartje Zuid is. Als jongen meer betrokken bij Petrus en Pauluskerk vanwege de school. Later (toen los van de school) meer betrokken bij Heilige Familiekerk. Daar eerste communie gedaan en als misdienaar opgetreden. Vader was armmeester bij Heilige Familiekerk. Herinnering aan de bouw van de Heilige Familiekerk en aan pastoor Lommerse. De eerste jaren van de oorlog gingen feitelijk een beetje aan Gijs Hilhorst voorbij. Hij herinnert zich een opslagbarak van de Duitsers op de plek waar nu de Jacobstraat is. Daar waren aardappelen opgeslagen. Als er zo’n wagen met aardappelen kwam dan probeerden we verkeerde luik te openen. Er was een oude militair van Oostenrijkse origine en dat was een bezadigd man. Tegenover Zonnegloren was de Duitse keuken. Daar werd ook wel naar toegegaan om wat te eten. Vader Hilhorst is een keer opgepakt en afgevoed naar Hoevelaken.

Track 4
Herinnering aan bevrijding . O.a. het verschrikkelijk gezicht van de kaalgeschoren \"moffenmeiden\". Als kind was het een geweldige tijd. Op de hoek van de Ericaweg zat de keuken van de Canadezen. Er waren ook allerlei opslagplaatsen van Duitsers in de buurt. \"Als jongens namen we lichtkogels mee en speelden we met munitie\" Verhaal over spelen op vliegveld direct na de oorlog. Eveneens verhaal over gebruik van achtergebleven Duitse veldtelefoons die werden aangesloten op Radiocentrale Via telefoons werd radio gemaakt. Ambachtschool in Amersfoort bezocht.

Track 5
Na schooltijd gaan werken bij vader in de zaak. In winterperiode ook nog gewerkt als onderhoudsmonteur bij Eerste Nederlandse Sigarenpijpjefabriek aan de Eikenlaan. Het werk vanuit de smederij werd overigens vaak gedaan bij mensen thuis (.b.v. hekwerken). Herinnering aan een eerste grote klus in Eindhoven. \"Dan moest een kosthuis worden gezocht.\" In avonduren leren. Uitgaan: bioscoop of dansen (zondagavond in St.Jozefgebouw). Vrouw leren kennen tijdens dansles bij van Kralingen. Dat was al na militaire dienst . Na 5 jaar verkering in 1958 getrouwd. De woning Schoutenkampweg gekocht voor f. 4.500,-- met een hypotheek van f. 3000,--. Overigens eerste nog een jaar gewoond in kamer aan de Molenstraat in boerderij waar grootvader en vader geboren waren. Daarna naar Schoutenkampweg 59 (daar woont nu jongeste dochter). Op dat adres ongeveer 6 jaar gewoond.

Track 6
Daarna zaak vader overgenomen. Veel veranderingen in smederij. Veel werkzaamheden als toeleverancier van de bouw (spanten, hekken). Samen gewerkt met broers (25 jaar). Zaak Schoutenkampweg 42 - ruimte werd te krap. Verhuisd naar bedrijventerrein. De zaak Hilhorst metaal B.V. is uiteindelijk verkocht (nu bedrijventerrein Nieuwegracht). De drie dochters wonen in directe omgeving. Als stoker gewerkt op Willebrordusschool. Ook actief in de kerk als collectant. Jaren in charitas gezeten Veranderingen in katholieke kerk.

Track 7
Activiteit na pensionering in dienst van museum Oud Soest.