Daatselaar-Couwenberg van, Cor R. (1918 - 2002)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Burgemeester Grothestraat 82 (Marienburg)
Geboren Veenhuizerstraat 49a
Bijzonderheden handwerkzaak

Track 1
(geb. 2-3-1918, ovl. 31-3-2002) In 1920 in Soest komen wonen op het adres Veenhuizerstraat 49a. Veenhuizerstraat was toen nog een zandpad. De Beetzlaan noemden ze het zwarte pad. Vader was onderwijzer aan de Mariaschool (1e of 2e klas). Herinnert zicht nog het opknappen van de Koninginnelaan (vroeger Veenhuizerstraat). Bij de opening van de vernieuwde Koninginnelaan mocht zij de schaar aanbieden aan de burgemeester (zie foto op blz. 40 van het boek "100 jaar Soest en Soesterberg in beeld" van Gerth en Piekema). Haar vader zat in het feestcomité. Bezocht de Mariaschool.

Track 2
Huishoudschool bezocht in Hilversum. Daarna stage lopen in wolwinkel (was gevestigd in autokluis van Alblas). Later (1938) handwerkwinkel begonnen op adres Koninginnelaan 20. Daar 30 jaar gezeten (waar nu modezaak zit van Berghauser Pont). Overigens van 1936-1938 nog 2 jaar gewoond op adres Koninginnelaan 38 in pand dat gehuurd was van Westemeijer die café had aan Birkstraat (is naast het pand waar nu wijnerij zit). "Vroeger kwamen ze als een trui werd gebreid elke week een knotje halen." In de kelder werd de voorraad bewaard.

Track 3
Veranderingen in kerkelijk leven worden besproken. "Latijnse gezangen van vroeger ken ik nog uit mijn hoofd." Naar zangkoor geweest om er 's avonds uit te kunnen gaan. "Maar als ik terugkwam 's avonds om 11 uur stond de juspan nog op tafel." Kon overigens niet zingen." Als ik naast Van de Schepop (bekend dirigent, getrouwd met een dochter van kruidenier Rasch van de Koninginnelaan, een vriendin van de geïnterviewde) zat dan ging ik play-backen."

Track 4
In 1945 getrouwd. De oorlog niet echt aan den lijve ervaren. Wel op voedseltocht geweest naar Achterhoek. Ook nog herinnering aan verduistering van ramen op verjaardag van zus. Nieuwerhoek was vroeger mooi plantsoen met fontein. In Eemland gedanst. Herinnering aan waterfietsen in Braamhage.

Track 5
Als vader en moeder los gelaten zouden worden in Soest nu, zouden ze niet weten waar ze waren.