Valkenet, Cor (1917 - 2003 )

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Oranjeparkflat
Geboren Kerkstraat 14 (nu 28)
Bijzonderheden smid

Track 1
(* 16-05-1917, † 06-05-2003) Geboren op adres Kerkstraat 14 (later is dat Kerkstraat 28 geworden). Vader was Hendricus Cornelis Valkenet. Moeder was een dochter van de bekende Peter v.d. Breemer. Opa Valkenet is begonnen op de pel waar nu Plekkepoel zit aan de Birkstraat (eerder zal daar de fietsenmakerij van Van Boeijen) Vader was smid. Na 2 jaar op de Bonifaciusschool te hebben gezeten (o.a. in de klas bij meester Horvers) moest hij samen met z’n broers naar de kostschool te St. Michelsgestel. Tot aan zijn 18e jaar heeft hij op kostschool gezeten. Daar moest hij o.a. Franse taal leren spreken. O.a. in de kostschoolperiode 3 jaar op de ambachtsschool gezeten. Tijdens de vakanties in Soest was hij vaak bij tante Bertha die getrouwd was met Jan Mulders, de molenaar van De Vlijt.

Track 2
Door verblijf buiten Soest had hij na terugkomst op 18 jarige leeftijd hier geen vrienden. Leren dansen in De Gouden Ploeg op initiatief van moeder (vader mocht er niet van weten!). Vak geleerd op de hoefsmidschool in Utrecht (1 dag per week, in 1940 afgestudeerd). Op zondagavonden vaak gaan dansen in Laren. Na uitgaansdag van Soester boeren verkering gekregen met huidige vrouw. Had daarvoor ook al een meisje gehad maar dat was niet naar de wens van vader omdat ze uit de arbeidersklasse kwam. In 1942 getrouwd.

Track 3
In oorlog geen gebrek gekend. De boeren zorgden voor het eten. Voor een NSB-boertje ook ossen van een hoef voorzien. Leverde flink wat op. Na het trouwen in 1942 zijn ouders gaan wonen in de winkel en is de smederij overgenomen. Vader bleef wel helpen. Was een vakman in het zelf maken van hoefijzers. Hoefde niet in militaire dienst. Tijdens de oor had hij een ausweiss. Na bevrijding dansen in de schuilkelder van de moffen op de Eng.

Track 4
Aannemers kochten vroeger de ijzerbalken bij de smid. Het hoefsmeden werd steeds minder. Toen omgeschakeld op het verkopen en maken van kachels. Voor gaskachels nog loodgietersopleiding gevolgd. Rekeningen werden bij de boeren door vader 1 x per jaar uitgeschreven. Zelf is hij overgegaan op 1 x per halfjaar. In 1950 eerst auto (DKW) gekocht. Na een borrel teveel dwars door een heb ij de Nieuweweg/Bosstraat gereden.

Track 5
Herinnering aan goed afgelopen ongeluk van oudste zoon in 1947. Vroeger werd paarden met een wond als gevolg van prikkeldraad ook door vader verzorgd. Flink zout werd er op gedaan. Heeft ook regelmatig het aderlaten van paarden meegemaakt. In 1956 voor het eerst met vakantie. In 1969 zaak weggedaan en gaan werken bij Polak (geurstoffen) in Amersfoort. In 1979 met VUT.

Track 6
Hobby na VUT: knopen van vloerkleden. Herinnering aan bestuurslidmaatschap S.O.Soest en elftalbegeleiding. Met name herinnering aan affaire Roel ten Hove. Dhr.Zimmerman(technisch Bureau) was voorzitter SEC en wilde ten Hove ook als voetballer hebben. Toen bekend werd dat die naar S.O. Soest ging heeft Zimmermann alle zaken met de smederij Valknet beëindigd.

Track 7
Bespiegeling over verschillen met vroeger en beleving van religie vroeger en nu.