Vonk, Pieter (1926 - 2010)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres St.Willibrordusstraat 15
Geboren
Bijzonderheden eerst bakker

Track 1
Geboren in 1926 in Arnhem. Vanaf 4e jaar (1930) in Soest, waar ouders een bakkerszaak zijn begonnen in het pand waar nu (2000) de radiozaak van Valkenburg zit aan de Van Weedestraat. In 1935 is de bakkerij verhuisd naar het pand waar nu opticien Hulleman zit aan de Burg.Grothestraat. Achter de bakkerszaak aan de van Weedestraat was een kolenopslagplaats. Daarachter lag een knollenland van boer Van Schadewijk, die een boerderij had op de Korte Brinkweg. Naast bakkerszaak was boperderij Van Wijnberg. Vervolgens waren er enkele winkels en dan de drukkerij van Smit en het pand van notaris Dammers. Brood werd uitgevent met broodkar (duwkar) of bakfietsen.

Track 2
Op school aan de Pr.Bernhardlaan bij meester Van der Flier. Gereformeerd van huis uit. Het was vaak ravotten met de jongens van de katholieke school. Overigens was de klantenkring “religieus gezien” gemengd. Op leeftijd van 13 jaar naar de banketbakkersschool in Amsterdam. ’s Avonds naar de handelsavondschool in Baarn. Bij het uitbreken van de oorlog geëvacueerd naar Andijk. Lopen naar station van Baarn samen met anderen uit de buurt (kruidenier van Haarlem, kruidenier Mets). Moeder had een doos King-pepermunt meegenomen voor onderweg. Bij terugkomst waren de Nederlandse militairen die gelegerd waren in Braamhage ook verdwenen. Ook een luitenant (Van Zwanenburg) “een jood” die ingekwartierd was in de bakkerszaak was verdwenen. Na 5 jaar bleek dat hij gedurende de hele oorlog ondergedoken was met z’n gezin bij Mientje Dorrestein (ijzerwinkel) aan de overkant van de straat. Herinneringen aan de villa en tuin van Iburg (o.a. schaatsenrijden op vijver)

Track 3
Te jong voor een rol in de oorlog. Wel wat lectuur rondgebracht. Vader zat wel in illegaliteit. Is op een gegeven moment opgepakt en samen met 23 andere Soesters gegijzeld. Ook Van Reehorst zat in illegaliteit. Na de oorlog naar bakkersopleiding in Wageningen. Daarna 4 jaar in militaire dienst (Indonesie). Kerkelijk verbonden aan de Julianakerk. Lid van gymnastiekvereniging Fraternitas en aquariumvereniging. Dansen geleerd in Eemland.

Track 4
In 1989 teruggekeerd naar Soest na overal in het land te hebben gewoond. 4 kinderen. Vergelijking tussen Soest nu(2000) en Soest vroeger.

Track 5
Op 67 jarige leeftijd is vader gestopt met bakkerszaak. De winkel is toen verhuurd aan Hulleman en de bakkerij aan bakker Van Eggenkamp die aan de overkant zat en geen goede bakoven meer had. Herinnering aan distributiekantoor. In bioscoop City-theater naar Duitse films gekeken.