Brummelen-van Oest, van Jeannette (1910 - 2004)

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres van Lyndenlaan 1
Geboren Watergraafsmeer
Bijzonderheden bakkersvrouw/winkelierster

Track 1
(geb. 4-9-1910, ovl. 21-5-2004) Op 2-jarige leeftijd verhuisd van Watergraafsmeer naar Soest (Birkstraat). Weet zich daar niets van te herinneren. Haar moeder heeft ooit verteld dat ze als klein meisje een hand heeft gekregen van koningin-moeder Emma. Op 5 jarige leeftijd verhuisd naar het Meerhuis bij de Lage Vuursche, midden in het bos. Op 12 jarige leeftijd verhuisd naar Krommeweg 18 in een woning van Patrimonium. Heeft Beckering nog gekend. Op school gegaan aan de Spoorstraat (Da Costa school). Herinnering aan meester Andree (hoofd) en meester Ottevanger. Nam naar school soms mee een zoontje van Vervat, dat was een fietsenmaker op de hoek Beetzlaan/Koninginnnelaan.

Track 2
Hoewel van Hervormde huize aanvankelijk te kerke in Julianakerk omdat de Oude Kerk te ver weg was en de kerk aan de Regentesselaan nog niet gebouwd was. Gewerkt in huishouding bij fam. Vogelenzang aan de Wilhelminalaan, fam. Clement aan de Vosseveldlaan en fam. Van Vechten aan de Torenstraat (naast Welkoop).

Track 3
Op 16 jarige leeftijd verkering met Teun van Brummelen. Eerste twee jaar stiekum. Woonde toen inmiddels aan de Veldweg (nr. 1). Reehorst had in die tijd een klein winkeltje tegenover Welkoop. Klein postkantoortje was er aan de Gallenkamp Pelsweg. In 1931 getrouwd en zich gevestigd in Soestduinen in bakkerij. Het was een dubbelhuis naast restaurant De Soester Duinen. Staande voor het dubbele pand was het rechterhuis de bakkerij. In het linkerhuis woonden tante Neel en oom Daan die een kruidenierswinkel hadden. Zwaar werk. Elke ochtend om 4 uur op. Sommige klanten wilden vóór 10 uur ’s morgens brood bezorgd hebben. O.a. de directeur van Fotax (Dalco) en fam. Timmermans die woonden op het adres waar nu de camping "De aanleg" is.

Track 4
In die tijd was er een camping aan de overkant van de Soesterbergsestaaat (die er nu nog is). En er was een camping tegenover de boerderij van Voorthuizen. Daar moest ook brood worden gebracht. Op "Zomers Buiten" werd brood gebracht door concurrent Van Ee. Knecht van Van Brummelen was Kees Stedelaar. Zonnegloren was klant van Van Brummelen. Naast opvoeding van eigen kinderen ook twee weesjongens in huis.

Track 5
Herinnering aan oorlog. In tuin was een soort schuilkelder. Toen het door de bombardementen op Soesterberg te gevaarlijk werd gedurende 3 jaar naar Soestdijk gegaan (huis op de hoek van Belvédèreweg-Beckeringhstraat). Na de oorlog het pand Van Lyndenlaan gekocht. In de zaak is toen een jongere broer van haar man gaan wonen. Man werd antiquair. Wel werd op het adres Van Lyndenlaan 1 melk verkocht. Herinnering aan bevrijding. Schilder Spijker van de Rembrandtlaan had op kinderwagen vlaggetjes geschilderd. Kinderen hebben Driehoeksschool bezocht.

Track 6
In de jaren zestig na overlijden van man winkeltje gerund op Zonnegloren. Eerst bloemen, later breder assortiment. Toen rijbewijs gehaald om spullen te halen uit Amersfoort. Kijkt terug op mooi leven, maar raad iedereen aan geen bakkerij te beginnen. Voor de vestiging van de bakkerij in Soestduinen zat er ter plaatse een sigaren- en sigarettenwinkel van Elsinga.