Muis, Marinus (1933 - 2018)

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Koninginnelaan
Geboren Dorresteinweg
Bijzonderheden bouwvakker

Track 1
(* 9-4-1933 / † 04-05-2018) Geboren op het adres Dorresteinweg 85 (waar nu garage Smeeing staat-jaar 2000). Het was het laatste huis met waterleiding. Het eindpunt lag bij het Oude Grachtje. Verderop werd het water gebracht doorTolboom met een tank. Vader was o.a. kolenboer bij Van Wijngaarden. Die zaak zat aan het Kerkpad tegen het spoor achter de bloemenzaak. Vader is geboren in huis tegenover Bart Strumpel. Daar woonde opoe Muis. Op verschillende plaatsen op school gezeten in de oorlog (was openbare school aan de Beetslaan). O.a. in de Gouden Ploeg, in zaal bij Emmakerk en in het paleis Soestdijk. Er kon volop gespeeld worden in het Soesterveen o..a. in sloten Waar nu(2000) Westra zit was vroeger een kwekerij. De buurman was de Zoete (naast van Hengtum ,2000).

Track 2
Er werden vissen gestrikt uit het Oude Grachtje met een koperdraadje. In 1940 stond een groot deel van het Soesterveen onder water. Er kon toen volop worden geschaatst. Gespeeld werd ook in Pijnenburgerbos. Kaart voor f. 0,25 per seizoen kon bij dhr.Ooievaar (rentmeester) worden gekocht. Herinnering aan parachutist (Duitser) die terecht kwam op mesthoop op land van Schothorst. Boer Altenburg was een NSB’er. Herinnering aan Canadese soldaten. In Oude Grachtje werd gezwommen.

Track 3
Herinnering aan geboortehuis dat vroeger stond in de buurt van de rotonde aan de Koningsweg. Vee thuis. Vader was o.a. schillenboer. Werk: 12 ambachten, 13 ongelukken. Later in de bouw gaan werken. Herinnering aan nieuwjaarswensen bij opoe Muis. Dan kwam er geld onder de rok vandaan. Een dubbeltje.

Track 4
Opa Muis woonde vroeger aan Vaarderhoogtweg. Herinnering aan sparen van geld voor een nieuwe motor. Op 24 jarige leeftijd getrouwd. Eerst illegaal een huisje gekocht en geplaatst op de plek waar nu een flatstaat tegenover de Clemensstraat. Daar 7 jaar getrouwd.

Track 5
Huis gekocht (samen met broer en vader) op de scheiding tussen waar nu (2000) Yves Rocher en houthandel van Doorn staat. Dat heette vroeger (voor de aanleg van de Koningsweg) de Belvedereweg. Hard werken. Overdag in de bouw, ’s avonds spoelen in restaurants. Nooit met vakantie. In 1953 eerste autootje gekocht. In militaire dienst eerst gelegerd in Amersfoort. Daarna te werk gesteld op centrale in Jessurunkamp te Soestduinen. Voor straf (teveel drinken) overgeplaatst naar Bergen op Zoom. In Soestduinen kon voor f. 15,-- dienst worden verkocht aan maatjes die ver van huis woonden. Zelf kon de heer Muis dan in de bouw werken en meer verdienen. Vader (nadat huis was weggekocht door de gemeente; de verteller heeft het steeds over “de man met de stropdas”) verhuisd naar de Klein Engendaalweg. Nadat de woning aan de Belvedereweg in 1986 was weggekocht gaan wonen in nieuwe bungalow aan de Dorresteinweg (voorbij Vaarderhoogt) . Daarna naar Driebergen verhuisd. Vervolgens weer terug naar Soest (Koninginnelaan). De autosloper aan de Dorresteinweg (voorbij Vaarderhoogt) was een neef. Vroeger werd er petroleum verkocht.

Track 6
Herinnering aan \"uitkopen\" door de gemeente. Herinnering aan beschietingen uit de oorlog en struinen in omgeving van wapeninleveropslagplaats nabij de Jachthuislaan.

Track 7
Herinnering aan Oude Grachtje. Water was kraakhelder Groenten werden er in gewassen.
Track 8
Tegenstelling tussen katholieke boeren(jongens) en eenvoudige protestantse (keuter)boertjes wordt even aangestipt.