Zoetelief, Gerbrand (1921 - 2003)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Veenbesstraat 36
Geboren
Bijzonderheden slager

Track 1
(* 30-09-1921, † 30-11-2003) Toen Gerbrand drie maanden oud was hebben zijn ouders zich gevestigd in Soest aan de Korte Kerkstraat. Dat was in 1922. Hij heeft in zijn jeugd veel gespeeld bij boeren in omgeving. Vader had slagerij. In jeugd helpen bij vlees rondbrengen in de wijk Soestdijk. Bij mobilisatie in 1939 thuis. In dienst bij de brandweer (luchtbescherming) Herinnering aan wachtlopen bij oude huisje van Schouten (waar nu de nieuwe brandweerkazerne staat)

Track 2
Bonifacisussschool bezocht. Vier jaar op kostschool in St. Michelsgestel. Kwam uit groot gezin ( 6 jongens 4 meisjes). Herinnering aan vroeger kerkelijk leven. Herinnering aan grote schuilkelder die bij huis was gebouwd. Daar is 1 of 2x gebruik van gemaakt. Tijdens de oorlog op slachthuis gewerkt.

Track 3
Er waren in jaren dertig/veertig ongeveer 23 slagers in Soest en Soesterberg. Het slachthuis was eigendom van 10 slagers In jeugd veel gespeeld in het zandgat aan de Dalweg (dichtbij de boerderij op de hoek Steenhoffstraat/Dalweg. Vroeger woonde daar een Van Lotgenoten in. Gevoetbald werd er op en veld dat lag op de plek waar nu de RABO-bank staat.

Track 4
Het afval van de slagerij werd achter in de tuin in diepe kuilen geworpen. . Ondergedoken met H.Kraal, Govaert en Sam Zoetelief. Er was in oorlogstijd een soort telefooncirkel om elkaar te waarschuwen. Er werd ook samengewerkt met de agenten Entrop en Voet. Ook geslapen in slachthuis (boven was slaapgelegenheid bij het warme water). In de winkel thuis kwamen ook NSB’ers Onder andere de NSB-burgemeester Goor van Oosterling. Dat was geen verrader en geen slecht mens.

Track 5
Samen met Hans Kraal en Piet Ekel gezeten in een club genaamd De cupido’s. Daar o.a. ontmoet Willy Vera, Dolf van de Linden, Wim Sonneveld. Zelf geen muziek of toneel gespeeld maar zorg voor het open- en dichttrekken van de gordijnen en de verlichting. Gerepeteerd werd er alsmede uitvoeringen gegeven in hotel Eemland.

Track 6
In 1946 gaan varen. In 1951 getrouwd., 3 jaar op Curaçao gewoond. In 1954 terug naar Soest. Gewerkt in Huizen bij de Centrale. Verhaal over bevolkingsregister dat in de oorlog is weggehaald. Samen met Dirk Kroon en Simons. Met een agent afgesproken dat de pen uit het raam bij afdeling bevolking zou worden gehaald. Vervolgens toen \'s avonds de agenten de ronde deden ingebroken. Met de bakfiets van de zaak na het openbreken van de kasten de kaarten vervoerd. Naar het veen gebracht bij Kroon thuis en de kaarten in een grote kuil gedaan. Na 1 dag al waren ze met water doordrongen. Na het inbreken peperkruiden gestrooid om honden te misleiden. Het idee om het bevolkingsregister te laten verdwijnen is afkomstig van burgemeester des Tombe die dat had geopperd tegenover de brandweercommandant Groart. De bedoeling was dat op die manier de Duitsers niet gemakkelijk aan adressen van o.a. jonge mensen konden komen. Vervolgens nog een verhaal over de represaille-maatregelen die de Duitsers hebben genomen (Overigens niet n.a.v. het weghalen van het bevolkingsarchief maar n.a.v. een andere gebeurtenis)