Willemse, Willem R. (1930 - 2006)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Schoutenkampweg 53
Geboren Nieuweweg
Bijzonderheden metaalarbeider

Track 1
(* 08-06-1930, † 19-07-2006) Geboren in een klein boerderijtje aan de Nieuweweg. In de dertiger jaren kon vader het daar echter niet bolwerken. Toen ingetrokken bij ouders van moederskant (fam. Werkhoven). Grootouders van moederskant hadden een kwekerij aan de Lange Brinkweg. Een zoon daarvan had ook een kwekerij op de hoek Lange Brinkweg/Eemweg. In kwekerij zomers: aardbeien, rode bessen en druiven; \'s winters: perziken. Ondanks moeilijke tijd in het de jaren dertig altijd voldoende te eten. In de zomer werd voedsel uit de tuin in zogenaamde Keulse potten gestopt voor de wintervoorraad. Spelen aan de rand van de polder. Herinnering aan puntzak met kruimels van koekjes door moeder gekocht in Amersfoort. School bezocht achter wat nu museum Oud Soest is. Vader kwam op een gegeven moment in de steun; werd gekort omdat ingewoond werd bij schoonouders. Daarom verhuisd naar Beetzlaan. Overigens werkte vader zomers met o.a. Zwarte Willem op de Eng. Dan kreeg men 5 cent per roe ( 4 x 4 m2). Samen deed men 200 roeden per dag. Dat leverde loon op van f. 5,-- per dag. Op Beetzlaan gewoond naast bakker Versloten.

Track 2
Herinnering aan Mariaschool (onderwijzers: Couwenberg, van Alphen, Jansen, Ruptert, Schalkwijk). Bij pastoor op jongenskoor. Vader was penningmeester van land- en tuinarbeidersbond. In de vijfde klas gegaan naar Bonifaciusschool want toen weer teruggegaan naar grootouders aan de Lange Brinkweg (onderwijzers:Kloppenburg, Taris, van Elmpt, Luif). Met meester van Elmpt de polder in. In De Eem hout verzamelen (dat aanspoelde aan de oevers) ten behoeve van het stoken van het fornuis. Herinnering aan bedrijvigheid bij Zwarte Willem (opslagplaats van zand en grind bij de Melm).

Track 3
Bijnamen (o.a. van Hilhorsten). Herinnering dat vader vertelde over een kruisje op de hei waar het altaar zou komen van de Heilige Familiekerk. Herinnert zich de bouw daarvan. Vader werkte bij Defensie tijdens mobilisatietijd (stellen bouwen!). Er waren ook soldaten tijdens mobilisatie in huis. Ook waren er soldaten in de openbare school aan de Beetslaan. Een keuken was er in de villa op de hoek van Julianalaan en Anna Palownalaan. Geëvacueerd in 1940. Op terugweg (tijdens een stop van de trein) voor het eerst Duitse soldaten gezien. Op het veld waar nu VVZ begint stonden toen barakken (voor voedsel en hout). Daar waren aardige Duitse soldaten. Herinnert zich het spelen in een oude stelling van wit zand. Toen doken vliegtuigen naar beneden die wat uitwierpen. Bleken achteraf bommen te zijn . Veen van de kassen (80%) was kapot. Glas rapen en werpen in gaten van de bommen. Herinnering aan in brand gestoken boerderij en een paard dat is doodgeschoten. Voor voedselvoorziening moesten weilanden worden gescheurd.

Track 4
In 1950 scheidsrechter geworden bij voetballen. Kleedaccommodatie was b.v. kippenhok. Vergoeding van f. 2,50. Gewerkt: aanvankelijk op kwekerij van grootvader. In 1949 gaan werken bij Kat Emaille in Soestduinen. Werkweek van 48 uur. Was tempowerk, waarbij men de werknemers opjaagde door publicatie van de verdiensten aan de hand van de productieprestaties. In 1975 is bedrijf failliet gegaan. Toen gaat werken als plaatwerken/spuiter bij bedrijf van Nemer.

Track 5
Beschrijving van werk in emaillefabriek. Milieuvoorschriften en overheidstoezicht kende men in die tijd nauwelijks. Echte vakbondsman. Eerst bij Katholieke Metaalbewerkersbond St. Eloy. Later na fusie met FNV bij Industriebond. Uitgaan: elke zondagmiddag overvaren bij Zwarte Willem .Zondagavond in kroeg in Hooglanderveen. Dansen. ’s Avond door de stad terug. Vrouw leren kennen tijdens dansen. In 1961 woning aan de Schoutenkampweg grondig verbouwd/nieuw gebouwd.

Track 6
Kerkelijk zeer actief. Sinds 1955 koster in Heilige Familiekerk. Aanvankelijk samen met Ben v.d. Linden. Verhaal over bankenpacht. Pastoor Lommerse bedacht rode lampje: als dat brandde waren alle plaatsen vrij. Met Gilde naar Rome geweest. Onder de indruk van de St. Pieter en Sixtijnse kapel. Meester Taris vertelde vroeger over Michelangelo. Nu met eigen ogen gezien! Economische vooruitgang vindt hij geweldig. Kerkgang in vergelijking met vroeger in het algemeen veel minder.