Hoolwerf-van den Broek, Dirkje (1917 - 2016 )

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Korte Brinkweg 27
Geboren
Bijzonderheden

Track 1
(* 30-7-1917, † 25-07-2016) Ouderlijk huis dicht bij huis van fam. Beckeringh. Ouders waren Cornelis v.d. Broek en Rijkje Verkerk ( geb.28 juni 1892). De laatstgenoemde was een dochter van Jacobus Verkerk (geb. 1856) en Jannetje Rozendaal. Genoemde Jacobus Verkerk (grootvader van de geïnterviewde) was tuinman bij de fam. Beckeringh. Grootouders van vaderszijde (fam. v.d. Broek) woonde op de Hartweg. Dirk v.d. Broek en Maria v.d. Flier waren grootouders van vaderszijde. Ouders verhuisd naar Hartweg 8 (nu Hartweg 27). De fam. Hornsveld waren de buren aan de Hartweg. Dirkje had twee zussen (Jannetje en Maria). Herinnering aan spelen bij grootouders in het bos bij de fam Beckeringh. Foto van personeel van de fam. Beckeringh bij landhuis De Eickenhorst waarop ook grootvader Verkerk staat afgebeeld. Een andere tuinman bij de fam. Beckering was “Gies van het gat” (iemand die aan de Beukenlaan woonde. Boerderij stond aan de overzijde van het landhuis

Track 2
Hartweg was in tijd van jeugd van geïnterviewde nog niet verhard. Spelletjes (knikkeren tollen, gallen (strepen trekken). Bezocht openbare school aan de Beetslaan (1923). Onderwijzers: van Wely (hoofd), Bloemendaal, mevr Kwak, mevr. V.d. Broek, mevr. Meijburg, dhr.Stuurman. Ook kinderen en kleinkinderen hebben de openbare school aan de Beetslaan bezocht. Vader v.d. Broek heeft aan de school gemetseld. Vriendin: dochter van van Wely, Tiny Drijver (Anna Palownalaan), Marie Schoenmaker, Klaartje Luschen, Coba van Leeuwen. Herinnering aan boomplantdag aan de Koninginnelaan (17 april 1930). Lid van kinderkoor Apollo. Repetitie i n Rembrandtzaal. Later lid van Soester turnclub. Oefenruimte: gymlokaal van de openbare school bij De Gouden Ploeg. Na de lagere school de ulo bezocht.

Track 3
Na schooltijd gaan werken bij fam. Jekel (dokter Jekel) aan de Stadhouderslaan voor f. 2,50 per week. Daar 4 jaar gewerkt. Dansles bij hotel Eemland (Frans Vonk was dansleraar) Herinnering aan strenge winter 229. Geschaatst op de Zuiderzee. Vader was in de jaren dertig nooit zonder werk. Na Jekel gewerkt bij mevr. Knuttel (heilsoldate aan de Koninginnelaan). Ook nog gewerkt bij Borgts, de kapper en in tricotagewinkel daarnaast. Man, chauffeur bij Klomp , leren kennen in tijd dat nog gewerkt werd bij Jekel. Getrouwd in 1941. Gaan wonen op Beetslaan 15 ( nu 17). 38 jaar daar gewoond.

Track 4
Herinneringen aan oorlogstijd. Oom (Henricus van Breukelen) doodgeschoten,. In 1945 herinnering aan bom die is gevallen achter de woning (mevr. Van Veen is daardoor dodelijk geraakt. Hielp soms bij bakkerij Beerenkamp aan de Koninginnelaan. Man is later gaan werken bij Kooij en daarna bij Beckeringh in Uithoorn (kleinzoon van landgoedeigenaar Beckeringh). In 1964 man oerleden.

Track 5
Herinnering aan opvoering kinderoperette \"Goudmuiltje\" in de tuin van landgoed De Eickenhorst (tegenover villa). Zij zong er als \"elf\". Verhuisd naar Beverstein in 1978. Herinnering aan Huize Beverstein van vroeger. Bewoonster van vroeger (mevr. Bevers) was close met moeder van mevr,. Hoolwerf.