Dorrestein van, Bart G. (12-11-1932 / † 13-11-2010 )

Geïnterviewd door Hans Kruiswijk
Adres Lindenlaan 4a
Geboren Eemstraat
Bijzonderheden verkoper

Track 1
(geb. 12-11-1932, ovl. 13-11-2010) Jeugd doorgebracht op de Eemstraat. Vader zat in autohandel/sloperij. Opa van Dorrestein zat aan het einde van de Klein Engendaalweg. Op de plaats waar vroeger keuterboerderijtje stond is nu een woning gebouwd van neef met de naam "Opa's erf". In Eemstraat stonden voor de oorlog allerlei eikebomen. Zijn omgezaagd in oorlog om hout te kunnen stoken.

Track 2
Vertelling over Bonifaciusschool in de jaren 1938-1945. Opsomming van klasgenoten en onderwijzers. Diepe indruk heeft gemaakt een ongeval van klasgenote Antje Meeder, die overreden werd voor de school door Duits militair voertuig. In 1944 werd schoolgebouw gevorderd door Duitsers. Daarna hebben de Canadezen er in gezeten. Als het alarm af ging moesten alle kinderen in de gang zitten met de ruggen tegen de muur.

Track 3
Vriend: Frans Hilhorst. Herinnering aan spelletjes in kindertijd. Met name aan hoepelen en het specifieke geluid van elke hoepel. Bovendien herinnering aan "De dikke boom": de lindeboom in de Kerkebuurt die in 2000 is omgezaagd. Ook vaak in toren gespeeld. Ging kijken bij Duitse soldaten die uitkijkpost hadden boven op de toren. Thuis was het geen vetpot. Vrij strenge opvoeding.

Track 4
Herinnering aan kerkelijk leven in jeugd. Foto’s ter gelegenheid van eerste communie werden gemaakt door fotograaf Van Groningen. Zodra gewerkt werd moest thuis kostgeld worden afgedragen. Eerste baan: papierfabriek van Straten en Boon in Den Dolder. Herinnering aan stellingen die voor de oorlog gebouwd waren in omgeving: 1) hoek Peter v.d. Breemerweg/Ferdinand Huycklaan, 2) Achter boerderij van Teunis Kuijer, 3) Eind Kleine Melmweg. Herinnering aan peren rapen op erf boerderij van Kuijer (Kloosterhoeve). Er liep vanaf Ferdinand Huycklaan een gracht naar de boerderij (Kloosterhoeve) van 3 à 4 m breed. Liep uit in klein meertje. Ook herinnering aan het Kolkje. Daar zwemmen geleerd. In de knik van de Peter v.d. Beemerweg. Boerderij heet nu De Kolk. Prachtig zwemwater met wit zand.

Track 5
Overzicht werkkringen. Getrouwd in 1960 met Ans Hilhorst (van kaasboerderij in de Birk). Na verlijf van 10 jaar in Purmerend in 1970 terug naar Soest. Lid van Geasbeker gilde.

Track 6
Huidige activiteiten. Sociaal werk. Zang: Apollo. Muziek maken. Wandelen. Herinnering aan bevrijding. Verhaal over Duitse soldaten in barak aan de Eemstraat. Was een zeer goede Duitser die bij ouderlijk huis naar Engelse zender kwam luisteren. Dochter (Kristel Hurkmans) is vriendin geworden van zus van de geinterviewde.