Beijen-Luschen, Clara. H. (1915 - 2012 )

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Colenso 107
Geboren Bakkersweg 8
Beroep huisvrouw

Track 1
(* 4-11-1915, † 07-11-2012) Geboren op Bakkersweg nr.8 . Later verhuisd naar Bakkersweg nr.2 . Dat was groot huis met werkplaats. Vader was behanger/stoffeerder. Heeft openbare school aan de Beetslaan bezocht. 3 jaar bij juffrouw Meijburg, , 1 jaar bij Stuurman. Hoofd was van Wely. Klasgenoten waren o.a. mevr. Hoolwerf-v.d.Broek, Marie Schoenmaker (vriendin, woonde op de Laanstraat). Er was ook een vriendin van de bakker die toen zat op de plaats waar nu de zaak van Schoenmaker was. De grootvader (van vaders kant) woonde in Baarn. Was ook stoffeerder/beheerder.

Track 2
Beschrijving van omgeving Bakkersweg in de jeugd. Bovendien herinnering aan Rustoord (het landgoed waarop later Braamhage is gebouwd). Eigenaar was dhr.Iburg. Er werden op het landgoed concerten gegeven en men kon er waterfietsen. Lid geweest van Apollo’s kinderkoor en van de Soester Turnclub. Verhaal over Klaas de Haan en andere jongens die de Soester kei hebben gevonden (staat nu bij politiebureau)

Track 3
Na schooltijd thuis gebleven omdat moeder vaak ziek was. Later voor halve dagen gewerkt bij taxi Klomp. Ze herinnert zich dat er veldwachters waren ingekwartierd toen Beatrix geboren werd. In de jaren dertig hadden ouders het wel eens moeilijk om rond te komen. Uitgaan bij hotel Eemland (dansles) en bioscoop in Baarn. Man kwam uit Utrecht. Was een vriend van haar broer. Was slager. Hele familie was slager. Schoonvader had een slagerszaak op hoek Eigendomweg. Later is schoonfamilie gaan wonen op Veenpad.

Track 4
Op a april 1940 getrouwd. Man heeft in het verzet gezeten. Samen met de heer Ooms. Later heeft man samen met Jan van Ginkel op NSB’ers gepast in koloniehuis trein 8.28. Gaan wonen op adres Paulus Potterlaan 8. Daar 14 jaar gewoond. Man werkte in het begin bij slager Van Manen op de Nieuwstraat. Bij het begin van de oorlog geëvacueerd naar Wervershoof. Man was gemobiliseerd in Amersfoort. Kinderen tijdens de oorlog geboren (1943 de zoon Ger en in 1944 de dochter Ans. Lag in kraambed toen vliegtuig neerstortte op Talmalaan. Na de oorlog is man 2 jaar en 8 maanden in Indie geweest. Daarna is hij beroepsmilitair geworden.

Track 5
Na Paulus Potterlaan 8 jaar op Staringlaan gewoond. Daarna 9 jaar in Hoogland. OP 57 jarige leeftijd heeft echtgenoot militaire dienst verlaten. Een jaar daarna is hij overleden. Geïnterviewde is daarna verhuisd naar Colenso. Vroeger was het ’s avonds kousen stoppen en handwerken. Vader is lid geweest en voorzitter van Apollo. Ook man is tijd lid geweest van Apollo. Kinderen naar lyceum in Baarn.

Track 6
Herinnering aan kermis/feestterrein tegenover Paulus Potterlaan * (waar nu de Van der Huchtschool staat). Herinnering aan winter 1919. Schaatsen geleerd op grote kom in Baarnse bos. Tot slot: \"Er was vroeger meer dankbaarheid dan nu want nu heeft iedereen alles.\"