Böschen, A (1923)

Geboren
Bijzonderheden

Track 1
Vanaf 11e jaar woonachtig in Soest. Kwam uit Amsterdam. In jaren dertig ging het slecht. Grootouders woonden in Soest. Ouders zijn pension begonnen in pand Kolonieweg 2c. Leverde f. 2,-- per dag op, later f. 2,50. Vier slaapkamers werden verhuurd . Gezin zelf sliep met z’n vieren op zolder. Pensiongasten kwamen alleen zomers. In de winter soms ook wel mensen in huis via de heer Veenstra, hoofd van de openbare school aan de Kerkebuurt. Deze school ook bezocht. Zelf braaf, verlegen meisje.

Track 2
Hoewel niet kerkelijk van huis uit, toch lid geworden van NPB-koor. Begeleiding op piano. Na openbare school de ULO bezocht. ( onderwijzers: v.d. Wal, Colijn, Hoekma). In 1939 examen. Ieder jaar in hotel Eemland zogenaamde opvoering tijdens ULO-avond. Geen uitgaanstype. Herinnering aan kruidenierswinkeltje van Stempoort en slagerij Van Ginkel. Gewerkt bij Erdal in Amersfoort tot 1940. Daarna enkele jaren thuis. Vervolgens bij Nielson in postkantoortje aan de Soesterbergsestraat (tegenover Brandsma).

Track 3
Van oorlog weinig gemerkt in Soest. Een keer geschrokken van een schietpartij. Ook wel eens het schieten in Soesterberg gehoord. In hongerwinter eenmaal met vriendin naar oosten van het land geweest. Ook herinnering aan sprokkelen van hout in het bos om de kachel te kunnen stoken. Niet geevacueerd. Na de oorlog 1 jaar naar Engeland. Gewerkt bij Rutex in Amersfoort (8 jaar) en V. en D ( 9 jaar). Met zoon (Gerard) gewandeld naar De Eem. Daar lag grote zandberg om te spelen. Ook veel naar natuurbad. Genieten van de kleinkinderen.