Pol van de, Bernard A.B. (1931 - 2008)

Geïnterviewd door Jan Menne
Adres Eemstraat 10
Geboren Lange Brinkweg 27
Beroep rietdekker

Track 1
(* 30-5-1931, † 06-04-2008) Vader: Henk Y.d.Pol (afkomstig uit Eemnes). Moeder-.Riekje Hekkers. Grootvader was rietdekker in Eemnes. In 1927 vestigde vader zich in Soest. In 1937 verhuisd naar Eemstraat. Herinneringen aan verblijf als jongetje op Lange Brinkweg. Van spoorwegviaduct tot aan de Raadhuisstraat veel zelfstandige neringdoenden. Genoemd worden v.d. Dijssel (wagenmaker), Dorrestein (verzekeringen),Joma (timmerfabriek), Willem Roest (auto \'s- en bodedienst) Poelman (schoenen)v.d. Zouw (vrachtauto\'s) Slink (kruidenierswinkeltje nr. 37.?)\" Al (schildersbedrijf), boerderijen, W. Van As, aannemer. Bij Roest vrije inloop. Als kind dagje mee naar Utrecht. Ook veel gespeeld bij boer Kuiper (twee hooibergen staan er nog!). Op zondag \'s morgens met moeder mee naar de kerk aan de Rembrandtlaan (gebouw religie en kunst) en \'s middags met vader naar voetballen (Be Quick aan de Dalweg/van Gooijenlaan). Als protestants gezin woonachtig in katholieke buurt. Geen enkel probleem.

Track 2
Naar school op de Driehoeksweg. Samen met schoolvrienden Sam v.d. Flier en Mddelman. Onderwijzers; Boerema (hoofd), de Haan en v. d.Heuvel. Elke maandagmorgen psalmversje opzeggen. Eén jaar de ULO aan de Prins Bernharddlaan. Toen gaan werken bij vader.. Mddenstandsexamen gedaan na avondschool bij meneer Maree van het instituut Practicum (waar nu drukkerij Practicum is gehuisvest). Vele dagen van nieuw riet voorzien o.a. bakkerij van Brummelen en de oude Nassauschool - nu afgebroken - bij het monument.

Track 3
kwam op bezoek bij moeder om te vragen waarom ze nooit meer in de kerk kwam. Moeder vertelde dat ze protestants was. De pastoor zei: \"maar dat jongetje dan? Die zie ik voortdurend in de kerk\". Ging altijd met buurjongens mee naar aannemingsfeest of kijken met Kerstmis bij beelden in de Petrus en Pauluskerk. Geen onderscheid tussen katholieke en protestantse klanten bij rietdekken. Hadden zelf ook 3 bakkers ( van Brummelen, Hilhorst en Eggenkamp) Kerkebuurt een gezellige en bruisende buurt. Ouder Piet Ekel woonden aan de Stationsweg en hebben veel gedaan voor jeugd op het terrein van gymnastiek in de jaren dertig. De turnvereniging oefende in het gymnastieklokaal bij de openbare school nabij De Gouden Ploeg. Ook 2 jaar Rd geweest. Meneer ter AA (oud-burgemeester van Huizen) woonde op \'t Hoogtje (zo heette het latere restaurant bij De Oude Kerk) heeft buurtvereniging opgericht. Er was ook een toneelvereniging Kerkebuurt. Voetballen op het land van de oude Peter van de Breemer. Nooit een kwaad woord daarover.

Track 4
Eerste hangplek in Soest. Bij fam. Pothoven op het adres Ferdinand Huycklaan 5. In wagenloods een paar banken tegen de wanden getimmerd en daar een oud kleed over. Daar ook vaak gevoetbald. Herinnering aan prachtige optochten en versierde wagens bij feesten. Opening speeltuin Kerkebuurt - tegenover Eemstraat 10 - door burgemeester baron Bentinck. Vader was voorzitter van de buurtvereniging. Alles werd met elkaar gedaan. Medewerking van o.a. Dorrestein (autosloper), Valkenet (smid) de Vries (aannemer). Vader was klein van gestalte maar krachtige, soms enigszins autoritaire persoonlijkheid. Was o.a. voorzitter van de landelijke branchevereniging van rietdekkers. Meermalen als keurmeester van rietdaken opgetreden bij conflicten.

Track 5
Enthousiast over het Gilde ook al is lidmaatschap niet mogelijk. Verhaal over riethandelaars en rietsnijders alsmede over betalingen. Er is nog een kasboek van vader. Verhaal over van grootvader. Zonen (Henk en Wim van der Pol) niet in bedrijf.

Track 6
Overigens is hij afgekeurd voor militaire dienst wegens klompvoetje in de jeugd, wat over jaren dertig door dokter Donker in ziekenhuis Utrecht uitstekend is verholpen. Ontmoeting met vrouw. Werkte bij borduurindustrie in Soesterberg. Daar wilden ze een toneeluitvoering geven. Er waren jongens te weinig. Toen zijn jongens opgetrommeld van de toneelvereniging uit de Kerkebuurt. Van de toneelvereniging 20 jaar lid geweest. Bestaat nog. Heet: \'De Rietpluim\'. Er werd altijd geoefend achter het huis aan de Eemstraat 10. Vandaar die naam. Kinderen naar school op de Driehoeksweg. Wim is gestart met de eerste klas van het Griftlandcollege.

Track 7
Kinderen gek op voetbal . Bij VVZ Henk is daar voorzitter. Verhaal naar aanleiding van stamboomonderzoek. Fam. Van der Pol komt oorspronkelijk van Veluwe (uit Putten). In 1850 is er één gedoopt in de Oude Kerk (was schoenmaker). In vrije tijd behalve lid van de toneelvereniging ook actief met konijnenfokken Dat laatste is nu nog een beetje hobby. Track 8 Oordeel over huidige tijd. Geweldig, alles gaat economisch goed. Het is geen leukere tijd. Er is ook sprake van verarming (o.a. genoemd worden teruggang kerkbezoek en sociale betrokkenheid). Er wordt te snel gezegd \"We hebben er recht op\"- Kijkend nam de nood in de wereld heb je nergens recht op en zijn het puur meevallers.

Track 8