Berg van den, Helena (1904)

Geïnterviewd door Jan Visser
Geboren
Beroep kostuummaakster

Track 1
Geboren 14-12-1904. Sedert 1918 in Soest. Toen gaan wonen aan de Beukenlaan . De woning genoemd Beukenhage. Op de plaats van de woning is later een nieuwe bungalow gebouwd die ook weer Beukenhage is genoemd. Leerling van de Engendaalschool Samen met onderwijzer de molen De Windhond bezocht. Na lagere schoon naar atelier om het kostuumvak te leren. Herinneringen aan kindertijd te Rotterdam.

Track 2
Vertelt mevr.v.d. Berg het verhaal van haar broer Maurits die samen met z’n vriend Jan Adema tijdens de strenge winter van 1929 een schaatstocht maakte naar de Zuiderzee en ’s nachts pas om half vier thuis kwam. Dat was een spannende avond. Er was een oproep gedaan via de radio. Naar haar werk (atelier aan de F.C.Kuyperstraat) ging ze lopend. Na de dood van haar vader (in 1923) is ze thuis gaan werken.

Track 3
Gezongen in Soli Deo Gloria in bovenzaaltje van de Oude Kerk. Ds. Brans wordt genoemd. Kende ook Felix Ortt. Heeft met de zoon Donno Ortt in de klas gezeten. Heeft gewerkt voor mevr. Ortt. Herinnering aan het koetsje van koningin Emma dat langs kwam. Aan de overkant van de woning woonden twee zwervers . Dat waren Teus de Kat en zijn vriend Frans van Klooster. Teus de Kat heeft waterput bij het ouderlijk huis schoongemaakt voor een “pikketanusje”. Als merkwaardige vrouw waarvan ze wel eens gehoord heeft wordt genoemd: Zwarte Hanna (werd zo genoemd omdat ze zich nooit waste).

Track 4
Tijdens de oorlog inwoning. Eerst van 2 mensen van de spoorwegen. Later inkwartiering van 2 Duitse officieren. Toen de bevrijders en daar was haar broer bij.

Track 5
Modevakschool Amersfoort. Werd lerares. Broer in Afrika. Daar in 1959 een heel jaar gebleven na dood moeder. Woonde inmiddels al geruime tijd aan de Van Lenneplaan. In 1995 naar Braamhage na eerst nog gewoond te hebben op Eikenhorstlaan.