Raatjes, Egbert S. (1925 - 2014)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Het landgoed de Paltz
Geboren
Bijzonderheden fabrikant

Track 1
(* 18-6-1925, † 9-8-2014) Jeugd doorgebracht in Achterhoek. Daar ook in het verzet. Na de bevrijding van de Achterhoek ingedeeld in Canadese leger. Na de capitulatie Soest binnengekomen. Ondergebracht bij Valmafabriek bij het tunneltje aan de Lange Brinkweg. Afgegaan op het feestgewoel en daarin opgenomen. Bij bazar De Luxe ( naast drukkerij Smit) toekomstige vrouw ontmoet.

Track 2
Bedoeling om naar Indië te gaan. Gemeld als oorlogsvrijwilliger. Door ziekte (difterie) niet doorgegaan. Als militaire helpen mijnen te ruimen met Duitse krijgsgevangenen. Na ontbinding van zogenaamd oorlogscontract teruggegaan naar Achterhoek. Toen enkele jaren gewerkt bij grote vervoermaatschappij. Wilde gaan emigreren naar Australië. Schoonvader bepraatte echter zijn dochter (mevr. Raatjes) om toch niet te gaan. Toen werd baan aangeboden bij schoonvader Zimmerman.

Track 3
Verhaal over beginfase van TBS. Begonnen in Oranjelaan (in garage). Toen naar de molen op de Birkstraat. Vandaar naar Beckeringhstraat. Ontwikkeling van prefab-werk. Later ook rubber en kunststoffen (combinatie daarvan) en polyester. Uieindelijk 170 tot 180 man in dienst. Andere bedrijven overgenomen in Nederland, België en Engeland. Uiteindelijk 14 werkmaatschappijen. Vertelling over ontwikkeling van bedrijf.

Track 4 (md2 - 1)
Verhaal over koop ( bij stukjes en beetjes) van het landgoed De Palts. Verhaal wordt onderbroken door helikopterlawaai van de vliegbasis.

Track 5 (md2 - 2)
Verhaal over stichting van het landgoed door jhr. Ram. Vervolgens verdere ontwikkeling van landgoed door fam. Rutgers van Rozenburg. Toen in handen gekomen van houthandelaar v.d. Krol. Aan het slot van deze track een verhaal over aanplant van zandafgraving. In totaal 90.000 bomen en struiken geplant.

Track 6 (md2 - 3)
Vertelling over het bezig zijn met de ontwikkeling van het landgoed De Palts op basis van studie naar het verleden.