Grift, Jan (1918 - 2007 )

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres Korte Brinkweg 13
Geboren Krommeweg/hoek Beckeringhstraat
Bijzonderheden buschauffeur, politieman

Track 1
(geb. 18-3-1918 ovl. 18-8-2007) Geboren in woning Krommeweg/hoek Beckeringhstraat. Ouders: Hendrik Grift en Jannetje van den Broek. Vader had rijwielhandel. Grootvader J. v.d. Broek was varkenskoopman. Grootvader Grift werkte op paleis. Vader katholiek, moeder hervormd. Dat was problematisch in die tijd voor de familie. Keek thuis vanuit slaapkamer naar Lazarusberg. Fam. Beckeringh woonde in de buurt. Moest pet afzetten van zijn vader als meneer Beckeringh langs kwam. Hij mocht mee met jagen.

Track 10 (md2 - 3)
Gaan werken bij de politie na de oorlog. O.a. bij districtsrecherche. Daar belast met onderzoek naar NSB’ers. Verder o.a. een verhoor van Kotella afgenomen. In 1969 bij schietvereniging Driebergen o.a. rug beschadigd en afgekeurd voor politiedienst.

Track 11 (md2 - 4)
In Soest blijven wonen. Eerst op Van Lenneplaan. Ook nog een tijd gewoond (circa 7 jaar) op De Ingenhof (nu Desmond Tutuschool) bij schoonouders. Gedurende verblijf op De Ingenhof was het huis aan de Van Lenneplaan verhuurd aan Amerikanen die op de vliegbasis werkten. In 1974 naar Beverstein verhuisd. Was jarenlang secretaris/penningmeester van de supportersvereniging van SEC. Als politieman betrokken bij identificeren van lijken bij de treinramp in 1962 te Harmelen.

Track 12 (md2 - 5)
Verhaal over het zien van een moord bij F.C.Kuyperstraat. Zelf toen naar binnen gegaan bij taxibedrijf Staal. Kritiek op sloop Zonnegloren.

Track 2
Naar school aan de Beetzlaan. Herinnert zich dat er twee Engelse jongens (Ronald en Edwin) wonend aan de Anna Palownalaan op school zaten. In 1929 op de schaats naar de Zuiderzee via de Praamgracht en de Eem. Na schooltijd helpen bij vader in de zaak. Sommige mensen kochten fietsband bij de Hema voor f. 0,98 en die mochten wij er omleggen voor f. 0,10. Bandenplakken was in die tijd schering en inslag. Na 14 jaar naar MULO (meneer V.d. Wal).

Track 3
Eerste baan was bij de firma Van Breukelen. Cement draaien. Bosch en Keunig gebouwd. ’s Avonds na het werk naar Parkgarage in Baarn. Via dat adres bij Tensen terecht gekomen. Ook nog een tijdje bij slager Jan van Manen rollades verkocht. In de jaren dertig ook nog een tijdje zonder werk. Dan was het helpen bij vader in de zaak. Er werden fietsen geleasd (men betaalde via een kaart f. 0,75 of f. 1,00 per week voor een fiets van f. 48,--). Moeder zorgde voor de tuin. Op zangles bij Apollo. Lid van de mondharmonicavereniging Bravo. Deze vereniging kwam bijeen in café van Kees Verschoor (snackbar hoek Nieuwstraat-Beckeringhstraat). Samen met Burgwal en Jan Bleweker blaadjes rondgebracht voor Vrijheid, Arbeid en Brood. Ook NSB’ers kwamen in de zaak. Er werd aanvankelijk nog niet zo’n kwaad in gezien.

Track 4
In 1937/38 begin van werkzaamheden bij Tensen. Herinnering aan begin van de oorlog. Inschakeling bij evacuatie. Herinnering aan paarden van militairen die gestald waren in loods dicht bij ouderlijk huis.

Track 5
Na vordering bussen korte tijd naar Brabant. Tensen kreeg het voor elkaar hem terug te halen naar Soest. Met bus onder andere in concentratiekamp geweest. Gezien dat iemand was opgehangen. In plaats van arbeidsdienst in Duitsland tijdelijk uitgeweken naar Geleen/Nuth. Tensen zelf moest onderduiken. Nog op het Kasteeltje wezen vragen hoe het was.

Track 6
Verhaal over auto met gastank. Verhaal over brandplaatjes (oude filmplaatsjes met fosfor). Kijken wanneer ze door de zon in brand vlogen. Daarmee werd naar het vliegveld gegaan en onder prikkeldraad die plaatsjes gelegd, hopend dat ze in brand zouden vliegen. Knipschaar, een NSB’er een keer een flinke mep verkocht. Verhaal over oudste broer die opgepakt was en weer ontsnapt en ’s nachts op Van Lenneplaan (waar dhr.Grift inmiddels woonde) aankwam.

Track 7
Verhaal over ervaringen bij voedselvoorziening. Voedsel moest gehaald worden in Friesland. Illegaal werden geslachte schapen samen met aardappelen vervoerd. Werd afgeleverd bij de maalderij (nu Welkoop). Vandaar ging het naar de centrale keukens bij het abattoir en bij de Verhoevenstichting.

Track 8 (md2 -1)
Verhaal over onderduikers op Van Lenneplaan en over voedselvoorziening in oorlogswinter. Bevrijding. Voedseluitstrooiing op de Eng

Track 9 (md2 - 2)
Getrouwd tijdens oorlog. Verhaal over hoe woning is gekocht aan de Van Lenneplaan. Daarvoor o.a. contact met de foute loco-burgemeester Van Tijn. Vrouw gereformeerd. Hijzelf niet kerkelijk. Dat was in die tijd belangrijk punt. Gesprek daarover met ds. Wouters. Getrouwd in de kerk. Ook vader Grift daar bij . Verhaal over schietpartij aan de Van Lenneplaan.