Littooij, Bruno C. (1918 - 2010)

Geïnterviewd door Jan Visser
Adres Kamerling Onneslaan 12
Geboren Bosstraat 20
Bijzonderheden drukker

Track 1
(* 22-3-1918, † 25-10-2010) Geboren aan de Bosstraat (toen nr.20). Woning is een half jaar geleden afgebroken om plaats te maken voor 3 nieuwe woningen. Bosstraat was toen Macadamweg. In 1910 zijn ouders in Soest komen wonen. Vader werd een soort rentmeester op het landgoed Chreestarchia dat toen lag tussen Bosstraat, Nieuweweg, Klein Engendaalweg en wat nu de Blieklaan heet. Gesticht door Van Mierop. Het was een paradijs van vrijheid. Vóór Chreestarchia was er een kwekerij. Vader had ook nog een kleine verzendboekhandel en drukkerij. Daar het drukkersvak geleerd. Na Engendaalschool en MULO naar de grafische school aan de Jutphaaseweg te Utrecht. Na eerst bij enkele bazen te hebben gewerkt in 1964 vestiging in Soesterberg als zelfstandige drukker.

Track 2
Felix Ortt goed gekend. Christen-anarchist. Geen erkenning van de staat. Ortt is uiteindelijk kant van spiritisme opgegaan. Hij was een kamergeleerde. “We noemden hem oom Loe”. Wel vriendelijk maar in gedachten was Ortt altijd met iets anders bezig. Hem tijdens het houtzagen eens aangesproken over televisie. Daar ging zijn haart niet naar uit zei hij. Vader was een navolger van Ortt behalve op het terrein van het spiritisme. Ortt is driemaal getrouwd. Uit het tweede huwelijk 3 kinderen. Dono de oudste is omgekomen In Englandspiel. Els de jongste heeft groot deel van het legen gewoond in Israël. Van Mierop ook een tijdje in Soest gewoond. Chreestarchia door financiële problemen in versukkeling geraakt. Bezit verkaveld. Mannen hadden allemaal een baard. Van der Huchtscholen voortzetting van Engendaalschool. De Engendaalschool was ondergebracht in nijverheidsschool. Mevr. v.d. Hucht gaf legaat en vandaar Van der Hunctschool. Ortt kende Rinke Tolman. Tolman woonde lang op Chreestarchia. Littooij heeft met echtpaar Tolman ook plezierige contacten onderhouden.

Track 3
Soesterbergse nieuws- en advertentieblad. Van As, hoofd Carlousschool was redacteur. Soesterberg is een gemeenschap. Oorlog. Ondergedoken bij ouders. Waar nu manege staat en De Blauwe Vogel aan de Bosstraat was aanvankelijk hei en is later bos geplant. Soesterberg oriënteert zich op Zeist. Geen kwaad woord over vliegbasis. Belangrijk als broodwinning. In jaren zeventig drukkerij verkocht aan gebr. V.d. Stelt.

Track 4
Boekjes van Felix Ortt. Zangkoor “Wij willen zingen” (1936). Later is dat de koorvereniging Excelsior geworden. Dirigent was Jan Bartelmans, musicus en schilder. Na de oorlog vooral oratoriumwerk. O.a. opvoering van Die Jahreszeiten in het St. Josephgebouw. Musicienne Ida Reisma-Jongsma. Malvahoeve.

Track 5
Amersfoorts scholierenkoor (opgericht door Jan Bartelmans. Op koor vrouw ontmoet. Ook gezongen bij Maarten Kooij in Ned. Cantorij. 15 jaar in Händelvereniging gezongen. Verhaal over Soester dialect. Thuis mocht dat niet worden gesproken.