Evert Akkerman de petroleumventer

Evert Akkerman de petroleumventer.

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

Bakkersfamilie Van den Oord voor hun winkel aan het Kerkpad. (1925)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

10 jarig bestaan van rijwielhandel en autoverhuur Klomp. (1935)

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Firma A. Benning aan de F.C. Kuyperstraat.

Wandel- en Rijwielkaart. (1938)

Wandel- en rijwielkaart. (1938)

Menu

Top, D

Geïnterviewd door Wim de Kam
Adres
Geboren Amersfoortsestraat 2
Beroep fysiotherapeut/buschauffeur

Track 1
Geboren op 21 januari 1940. Ouders hadden bakker- en sigarenwinkel op boek Amersfoortsestraat-Kampweg (waar nu een kunstwerk van luchtmacht ~t), schuin tegenover \"t Zwaantje. In september 1927 is zaak daar gevestigd. Daarvóór zat er Stipdonk-hotel en lunchroom. Het pand is gebouwd in 1922. Als kind o.a. gespeeld in een hoop zand. Dat lag aan de overkant van de Kampweg bij fietsenmaker Pranger. Gedurende de oorlog was er een Duitser ingekwartierd die belast was met het tanken van vliegtuigen. Volgens verhaal ouders was Duitser gek op Dik. In 1984 gesproken met zoon van de Duitser die van dezelfde leeftijd is.
Track 2
Schooltijd. De chr. school aan de Postweg bezocht die in 1946 weer in gebruik werd genomen. Tijdens de oorlog werd de school door de Duitsers gebruikt (o.a voor meteorologische dienst). Na schooltijd altijd buiten met vrienden. Spelen o.a. in heitje van Splinter. Op zondagmorgen altijd wandeling met vader van Cor Sukking naar de duinen. Op school ging elk jaar wel een vriend weg. Genoemd worden Peter Bronkhorst (geemigreerd naar Australië), Kees Velthuijsen (woonde bij Ons Belang) ging naar Amersfoort, Bob Y.d. Weijde (emigratie naar Australië), Dick Oldenhof (emigratie naar Tasmanie). In jonge jaren al, veel aandacht voor vliegtuigen.
Track 3
Gespecialiseerde interesse voor vooroorlogse vliegtuigen en in het bijzonder op Koolhoven. Naar HBS in Zeist. Veel naar het natuurbad in de zomer. Gedurende de zomer van 1953 gedurende 55 dagen. Er heen over de Montgomeryweg via vliegveld. Films werden bekeken in Huis ten Halve.
Track 4
Bouw van vliegtuigmodellen. Die werden verkocht (o.a. aan Nap van de patatzaak). Ook wel tentoongesteld o.a. in Utrecht in gebouw van Kunsten en Wetenschappen. Prijs voor gekregen. Dol op fietsen. O.a. richting Wallenburg, Kruithuisje en Kozakkenpunt. Dan o.a. tamme kastanjes ( \"makke jannen\") zoeken. Interessant was de komst van de Amerikanen. Herinnering aan ongeluk met Amerikaanse straaljager die opgevangen werd door vangnet bij Van Weerdenpoelmanweg. Vlieger worden kon niet vanwege bril. Toen maar opgegeven voor vliegtuigconstructeur (HTS Haarlem). Viel tegen. Had een te romantisch beeld daarvan. Bovendien besef dat het \'doodbrengende\' dingen zijn. Lid van de zweefvliegclub. Interesse in arbeidstherapie, maar daar was geen baan voor beschikbaar. Toen bij geneeskundige troepen in hospitaal te Den Haag werkzaam als assistent-fysiotherapie. Opleiding gaan volgen voor heilgymnastiek en massage. In dienst bij dhr.Pas aan de Regentesselaan. Inmiddels gaan wonen aan de Burg. Grothestraat.
Track 5
In 1966 getrouwd met Toos Spijker. De bakkers- en sigarenwinkel van vader is in 1966 verkocht aan Frans Boereboom. Het pand heeft er gestaan tot maart 76. Nadat in 1927 het pand was gekocht is het in tweeën gesplitst, nrs 2 en 2a. In 2a zat fietsenmaker- de Radder. Later heeft er gezeten automobielbedrijf Zwaal en taxi Spaan. Naast nr. 2a zat Mulder (boekhandel, aannemer, smederij). Daarna heeft Nout er zich gevestigd (in 1943). Die heeft het later verkocht aan garage Rooze (garage vliegdorp. Verhaal over moeilijke jaren dertig voor ouders.
Track 6
Het werk als fysiotherapeut was belastend. In 1967 naar Noorwegen gegaan om zich daar als fysiotherapeut zelfstandig te vestigen. Later ook nog parttime buschauffeur. Tijdens vakantie vooral aandacht voor verzamelingen. Het schrijven van boekjes over Soesterberg ook ontstaan tijdens vakantie in caravan achter het Kontakt der Kontinenten. Pastoor Ypma wilde mede t.b.v. viering 150 jarig bestaan van de r.k. parochie foto\'s hebben. De heer van As, gepensioneerd hoofd van de Carolusschool zou boekje schrijven. De heer van As plotseling overleden. Toen zelf gaan schrijven. 10 jaar geleden mede-oprichter van de Stichting Koolhoven vliegtuigen.
Track 7
Veranderingen in Soesterberg doen wel een beetje pijn. Verbetering is dat het verkeer niet meer door dorp gaat. Gepleit wordt voor herstel uitzichttoren bij Soesterhoogt. Nu ligt er alleen een steen met verwijzing naar plaatsen die je niet meer kunt zien door de hoge bomen. Ook pleidooi voor het vernoemen van een straat/plein naar Koolboven. Herinnering aan vliegfeesten en het rijden van de tram.
Track 8 (md2 -1)
Verhaal over inkwartiering tegen het eind van de oorlog in ouderlijk huis van een schoenmaker en kleermaker. Als gevolg daarvan kwamen er vele Duitse militairen over de vloer. De ingekwartierde mannen waren geschikte kerels. Waarschuwden ouders o.a. voor- een mijn die geplaatst was dicht bij het huis. Mede door aanwezigheid van deze mannen kon worden tegengegaan dat frontsoldaten die terugkeerden moesten worden gehuisvest. Ook gebak geleverd aan Duitsers. Er werd in Soesterberg door velen werk voor de Duitsers gedaan (o.a. op het vliegveld). Nellestein - verhuur van woonruimte. Achter Nellestein een bijgebouwtje. Daar was kleuterschool Marijke in 48149 tot 55156 in gehuisvest.
Track 9 (md2 - 2)
Tafeltennisvereniging De Stompert speelde in kleuterschool Grote trekker van de club was Karel de Bruin Verhaal over zweefvliegen.

Contact

Historische Vereniging Soest/Soesterberg
Steenhoffstraat 46
3764 BM Soest

Word lid

Lid worden van de Historische Vereniging Soest-Soesterberg.

Lid worden

Sponsor

Historische Vereniging Soest / Soesterberg is mede mogelijk gemaakt door:

Reto