Uijland, Nico (1921)

Geboren Schoutenkampweg
Beroep onderhoudsdienst Zonnegloren

Track 1
Geboren 17-11-1921 aan Schoutenkampweg. Zoon van Chris Uyland (aannemer) en Cornelia Grift. Heeft grootouders van moederskant gekend, t.w.: Nicolaas Grift en Heintje Roest. Schoutenkampweg was grintweg. Afkomstig uit gezin van 8 kinderen (4 jongens, 4 meisjes) Vader heeft o.a. boerderij van Garthof aan Zwarteweg gebouwd. Aan Steenhoffstraat gebouwd voor wethouder De Haan de gebouwen die nu Grieks en Italiaans restaurant zijn.

Track 2
’s Morgens om half acht lopend op de klompen naar Steenhoffstraat (Bonifaciusschool). Vaak via Kerkpad. Bij hoogwater stond Kerkpad onder water. Ook De Lange Brinkweg vaak onder water. Namens onderwijzers: Luipen, van Elmpt, Kerkhoff, Hilhorst, Horvers. Eerst altijd naar de kerk. Op school werd voorgelezen wie en hoeveel men naar de kerk was geweest. Willem Visser was kameraad (in 1938 overleden) Willem werkte op de melkfabriek aan de Middelwijkstraat. Schoolvakanties meestal doorgebracht in Soester Duinen. Achter Dalco vloeiwater in de vijvers. Daar werd zilver uitgehaald. Water verontreinigd. Maar als het water in de duinen liep (wanneer vijvers overliepen) dan was dat prachtig om in te spelen. Voetballen achter het Mollen Kerkhof (mensen die zich onder de trein gooiden waren daar begraven werd gezegd). Hoek Kastanjelaan/Plasweg

Track 3
Beschrijving van armenhuis aan de Kolonieweg/Schoutenkampweg. Bewoners van armenhuis werden met toenaam genoemd: zwarte Hanna, Hendrik Dropje, Mie Keu, Klaas Pampus. Ouwe rietdekker Jan Prinsen woonde daar ook. Handelshuis werd daar tegenover gebouwd. Geen armoe thuis. Ook niet in crisistijd. ’S Winters kocht men perceel sparren waar hout van werd gemaakt. Sparren werden bij op bod door de gemeente verkocht.

Track 4
Baron Warmsteekers aan de Eikenlaan.(tegenover Jan van Buren) Biechten bij pastoor Bos; 40-urengebed. In familiekerk meestal om 6 uur naar het Lof. Zonnegloren. Jan Adema (chef-kok) begon met voetballen achter vloeiveld (in Berkenbos) Berkenbos om vijver heen gebouwd. 40 jaar is rommel van wasserij daar in gegooid. Op die vijver werd ook schaatsen gereden. Stinkend afvalwater. Als er teveel water in kwam werd het water de duinen in geblazen. Eerst naar de Ulo. Later naar avond MTS in Utrecht. Vervolgens aan het werk bij vader tot aan de oorlog. Bij ouwe Driekus van Boeijen werd fiets gekocht.

Track 5
Barakken aan de Eemstraat voor mobilisatie.( hoek Eemstraat/Lange Brinkweg; ook aan de Ossendamweg en Eigendomweg waren er barakken) Gewerkt bij Bart Huijgen. Paarden en mensen (Nederlandse militairen)werden in barakken gestald. Oude winkels (Hannes Kinderdijk- kaaswinkeltje) Uitgaan: zaterdagavond naar Amersfoort (bioscoop). Dansles bij Bos en Duin en de Viersprong (hoek Eikenlaan-Birkstraat) Vrouw leren kennen. Bij familiekerk in Soest Zuid was Stokhof de Jong aan het werk aan muurschildering Dat was in 1945/46. Chris (broer) had shag laten liggen. (Toekomstige) vrouw werkte bij Stokhof de Jong en bracht ’s avonds de shag. Teruggebracht naar huis en zo is het gekomen. 5 jaar verkering. In 1939 gaan werken op Zonnegloren . Onderhoudswerkzaamheden voor vader. Later in dienst van Zonnegloren. Voor veiligheid daar ’s nachts ook gaan slapen in die jaren.

Track 6
In 1940 gaan slapen op Zonnegloren. Er waren 20 á 25 onderduikers. “We zaten soms onder de vloer”. Soms ook gaan liggen op ligstoelen van patiënten. Duitsers waren bang om besmet te worden. Er zijn daar wel mensen opgepakt en gebracht naar Laan 1914. Dokter Salman heeft voor ze gepleit om ze vrij te krijgen. Vertelling over schietpartij aan Van Lenneplaan. 12 mei 1940 moest dienstplicht vervuld worden. Niet gegaan. In feite ondergedoken op Zonnegloren. Het slapen gebeurde in het gebouwtje waar later Radio soest heeft gezeten.

Track 7
Getrouwd in 1952 Schoutenkampweg 41 gaan wonen. Broer Chris beneden. (Wij boven) Na 2 á 3 jaar woning gekocht voor f. 6.200,-- aan FerdinanHuijcklaan 30 (eerst was het nr.20). Eerder was dubbel woonhuis gekocht aan Schoutenkampweg. Kon dat echter niet leeg krijgen. Gekocht voor f. 8000,-- Verkocht aan dhr. Schimmel (notarisklerk) voor f. 18.000,--). Over seksualiteit thuis werd niet gepraat. Ik heb het ontdekt op Zonnegloren. Besteding vrije tijd nu: kaarten bij BDC en bij ’t Gild.

Track 8
Hobby nu: jeu de boules en bouwen van modelhuisjes . Sloop Zonnegloren jammer!