Kortekaas, Nico (1921 - 2012)

Geïnterviewd door Jan Menne
Adres Van Lenneplaan 49
Geboren Kostverlorenweg nr.11
Bijzonderheden melkslijter/kruidenier

Track 1
(* 9-10-1921, † 05-09-2012) Geboren op het adres Kostverlorenweg nr. 11 (Antoniushoeve). Gemengd bedrijf. Vader was daarnaast melkrijder bij Coöperatieve Soester melkfabriek. Vader geboren in 1872 in Zoetermeer. In 1882 naar Aarlanderveen, waar hij café, boerderij en stalhouderij had in Oude Regthuis. Overgrootvader was schoenmaker in Oegstgeest. Grootvader ging bij boer werken in Zoetermeer en trouwde na overlijden van de boer met de boerin. Toen vervolgens boerin stierf hertrouwde grootvader met huishoudster. Als gevolg van boedelscheiding was het niet meer op te brengen. Grootvader is toen naar Zwammerdam vertrokken. Had daar café met bodedienst. Vanuit Zwammerdam naar Aarlanderveen in 1882. In 1892 is grootvader overleden en heeft vader van geïnterviewde de zaak overgenomen. In 1906 zijn ouders getrouwd.

Track 2
In 1928 naar Soest gekomen. Gezin van 5 kinderen ( 2 broers en 2 zussen), waarvan de geïnterviewde de jongste is. Antoniushoeve stond aan Kostverlorenweg (nog voorbij Vaarderhoogt). Een steeg door het veen tot waar in 1924 het kerkhof is gekomen. Slecht berijdbaar (het paard trok soms het lamoen onder het schamel vandaan) Vage herinnering aan turfsteken door Rijk v.d. Heuvel.

Track 3
Van Antoniushoeve naar school (Bonifaciusschool) was 1 uur lopen. Geïnterviewde heeft dat zelf niet meegemaakt (wel broers en zussen) want toen hij vier jaar was is het gezin verhuisd naar de Birkstraat. Vertellen over oudste broer die na de nodige moeite priester is geworden. School. Onderwijzers die genoemd worden zijn: Luipe, Kerkhof, van Elmpt, Hilhorst en Horvers.

Track 4
Na lagere school gelijk in de handel gegaan. Woonde op huurboerderij van jhr.Roell. Landgoed Vosselveld was zeer groot. Liep van Maarschalkersteeg tot aan de Soesterbergsestraat en van de Van Beuningenlaan tot Birkstraat. Jhr.Roell heeft toen Zonneheuvel gebouwd. Bij mobilisatie zes soldaten in huis. Die werkten mee aan de bouw van een stelling aan de Kleine Melm. Zelf kreeg hij een “ausweiss” voor de landbouw. In oktober 1944 station in Amersfoort gebombardeerd. Toen razzia in Soest voor arbeidskrachten. Heeft toen 2 maanden in Amersfoort gezeten. Barakken aan de Zonnebloemstraat ( nu Noorderwierstraat).

Track 5
Verhaal over het oppakken in oktober 1944. Samen met o.a. Gert Overgoor (vader van Gert had slagerij aan Oude Utrechtseweg) en Willem Vermeulen, de schilder. Verzameld in kindertehuis 8.28 aan Vosseveldlaan. Daarna om 12.00 uur ’ s nachts naar Amersfoort. Eerst naar station. Daarna naar barakken aan de Zonnebloemsraat (week lang met dezelfde kleren aan daar geweest; toen mocht men even naar huis). Later mocht men elke avond naar huis mits met terugkwam. Elke dag met de fiets (gestald bij boer Groenestein, een boerderij even voorbij Hotel Birkhove en Pasadena). Vrouw leren kennen in Bunnik tijdens fietstocht met Henk Spijker (juli 1944). In oktober 1945 getrouwd. Gaan wonen Birkstraat 92 (naast Paardenkamp)

Track 6
Voetballen en zwemmen mocht niet van vader. Vooral zwemmen werd als zedelijk gevaar gezien. Wel vanaf 9e jaar pianoles. Bij juffrouw Plomp aan de Neerweg. Later bij Hans Scheiffer. Venten van melk aanvankelijk met bakfiets. Later met paard en wagen. In 1942 vergunning overgenomen van vader. In 1949 sanering in melkhandel. In 1954 winkelhuis gekocht. Nadat in 1953 wet op de branchevervanging was gekomen, was het mogelijk om meer te verkopen dan melk, boter, kaas en eieren. Hard werken van ’s morgens 7 uur tot ’s avonds 7 uur. 171 klanten. Op een zomerse zondag kwamen er soms ook op die dag wel 60 klanten. Anderen melkboeren in die tijd : Voskuilen, Hartman, Lam, van Leeuwen.

Track 7
Groot gezin, 9 kinderen ( 5 dochters en 4 zoons). In 1938 door pastoor gevraagd organist te worden in Willebrorduskerk. Orgelles bij Hans Scheiffer. Later toen het te druk werd heeft Jan Pijpers het overgenomen als organist.