Rietveld, A. (1926)

Geboren Verlengde Postweg 9
Bijzonderheden chauffeur

Track 1
Geboren op 27 mei 1926. Adres: Verlengde Postweg 9 (afgebroken). Daarna verhuisd (na 2 jaar) naar Generaal Winkelmanstraat (vroeger Verlengde Postweg) nr.26. Moeder: Elisabeth Broek. Werkte in pension Den en Rust (nu marechausseekazerne). Daar vader ontmoet die oppasser was bij een officier. Ouderlijk gezin telde 11 kinderen. Zeer eenvoudige arbeiderswoning. Bij het slapen op zolder stonden bedden naast elkaar. Dokter Rip sprak: “Het lijkt hier wel een kazerne”. Een broer (Cornelis) was horlogemaker.

Track 2
Carolusschool. Onderwijzend personeel (juffrouw Nuyten, dhr.Vastbinder, dhr. Luif, dhr.Wegmans) Spelen: zandkuil aan de Generaal Winkelmanstraat. Ook in het bos (waar nu Buys Ballotlaan is), waar een wielerbaan is gemaakt. Ook op “het heitje van Houbar” (Buys Ballotlaan loopt er nu dwars door heen). Ook spelen in De Leemkuil (bij een glooiing van Soester Hoogt dicht bij reservoir waterleiding). Zwembad. Omdat f. 0,10 voor entree ontbrak werd er bloot gezwommen in het water dan men bij verversing van het water zo over de hei liet lopen. Op school gemengde klassen maar gescheiden speelplaats. Klasgenoten:Jetje Wegmans, Dini en Doortje van Leeuwen, Annie Meuleman, Bart van Dijk , Kees Meijer, Anton Rijnsma.

Track 3
Vast vriend was neef Piet Broek. Moeilijke jaren dertig. Armoe. Vader deed allerlei werk (schoorsteenveger, ijscoverkoper, petroleumhandeltje, fietsoppasser bij Huis ten Halve) om de aan de kost te komen. Uiteindelijk kreeg hij vaste betrekking bij PTT als besteller. Godsdienst: werd in gezin niet zoveel aan gedaan. Herinnering aan plechtige communie bij pastoor Mocking. Vliegtuigen kijken. Dreiging oorlog voelde je in het begin als jongen niet. Wel herinnering aan joodse kinderen in Zeist die uit Duitsland kwamen en Duitse liedjes zongen. Eerste werk als 14 jarige bij melkhandel in Zeist.

Track 4
Oorlog. Eenmaal op het vliegveld ( waar gewerkt werd) een bombardement meegemaakt. IN 1944 opgeroepen voor arbeidsdienst. 7 á 8 weken in buurt van Meppel. Daarna ondergedoken in Friesland. Na terugkomst in maart ’45 in Soesterberg twee maanden hout gezaagd voor kinderkeuken. Met een “malle Jan” weerden veel bomen weggehaald van Amersfoortsestraat. De bomen waren daar door de Duitsers neergelegd. Na de oorlog: baantje bij Jan in ’t Hout (heining rond De Dump gemaakt). Militaire dienst in Naarden, Harderwijk, Breda.

Track 5
Verkering eind 1949 met Johanna Muishout. Ontmoeting in City-bioscoop in Zeist. Lid van muziekver. St. Joseph van 1935 tot 1960. Ook lid van voetbalvereniging AGVAS. Lang verkering want er heerste woningnood. In 1955 houten aanbouw gemaakt bij schuur achter ouderlijk huis. In winter 1956 bevroor butagas. In 1958 verhuisd naar Moerbessenstraat (naast Nooder). In 1964 naar Plesmanstraat. Daar gebleven tot 1991 .Toen naar De Drie Eiken.

Track 6
Korte tijd gewerkt bij plaatwerkerij De Haan. Daarna in dienst bij Defensie bij De Dump als parkchauffeur. In 1960 in buitendienst. Aanvankelijk was het geen vetpot. Moeilijk in jaren vijftig om eindjes aan elkaar te knopen. In huishoudboekje stond betaling van huur ( f. 28,-- per maand) bovenaan. Kolen werden zomers gekocht i.v.mm. korting. Wel een klein autootje aangeschaft (Topolini-Fiatje-2 personen). Toen dochter kwam in 19660 auto weggedaan en in plaats daarvan 2e hands televisie aangeschaft.

Track 7
In jaren zestig door werkzaamheden in buitendienst meer geld door overuren. Herinnering aan buurtfeesten en burenhulp. Vervolgens weergave van doorbrengen dagen als oudere nu (bezoek aan dochter in Hoogland, fietsen, medicijnen halen bij mensen)

Track 8
Winkelstaat Buys Ballotlaan was vroeger bospaadje. Herinnering aan boederij, Mollenvanger en Burgstede.