Historische Militaire Collecties

Naast het Nationaal Militair Museum is Soesterberg nog een militair museum rijk. Op zaterdag 11 en zondag 12 september openen de Historische Collecties van het Dienstvak Logistiek haar deuren voor het publiek. Deze collecties (Bevoorrading en Transport, Technische Troepen en Militaire Administratie) maken deel uit van de Koninklijke Landmacht en zijn gevestigd aan Het Zeisterspoor 8 in Soesterberg.

Bij de Landmacht spreekt men niet van een museum, maar van een historische collectie. De Historische Collecties Logistieke Dienst hebben als doel de bezoekers te informeren over de geschiedenis, de organisatie en de werkwijze van de diverse eenheden en diensten van deze logistieke eenheden. In een keur aan foto’s, uitrustingsstukken, voertuigen en kleding tonen deze collecties nagenoeg alles wat te maken heeft met de verzorging, bevoorrading en onderhoud van de Landmacht. Ook kunt u een kijkje nemen in de vele tentoongestelde voertuigen en de mobiele satelliet keuken welke nog in Afghanistan zijn dienst bewezen heeft.

Naast deze collectie is er tijdens de Open Monumentendagen nog veel meer te beleven op Kamp Soesterberg, zo zal de re-anacmentgroep van 41 Dienstplicht Koude Oorlog (DKO) demonstraties verzorgen. Diverse voertuigen worden tentoongesteld, er wordt een bivak en een Geneeskundige Hulppost ingericht en soldaten lopen patrouilles over het Museumpark. Ook kunt een militaire onderhoudsgroep bezoeken en de enige echte militaire erwtensoep proeven uit de militaire veldkeuken. Voor de jongeren onder ons is een leuke speurtocht uitgezet.

Tijdens dit museumweekend zijn in diverse winkeltjes tegen een geringe vergoeding artikelen te koop, zoals kleding, uniformen, tegeltjes, uitrustingsstukken, schildjes en nog veel meer. In de kantine of bij mooi weer kunt u op het terras van ‘De Palmpit’ even uitrusten onder genot van een gratis kopje koffie/thee.

Zie ook artikel op site van de Soester Courant