Deel 50: Zonnegloren jaren '80

Deze keer een verzameling van reportages over ziekenhuis Zonnegloren die Herman van Dam heeft gemaakt voor zijn videokranten die hij in de jaren ’80 heeft uitgebracht.

We beginnen met de opening van een nieuwe wasserij die niet alleen waste voor het ziekenhuis Zonnegloren maar ook voor andere zorgorganisaties in de regio. Vervolgens een uitgebreide reportage van de gemeentelijke acties van Soest en Baarn voor het behoud van een eigen ziekenhuis met een nieuwe gezamenlijke vestiging op de grens van beide gemeenten waarvoor de naam De Oelte was bedacht verwijzend naar een oude boerderij die op die plek heeft gestaan. Ondanks alle pogingen is het nieuwe ziekenhuis nooit gerealiseerd en zijn Zonnegloren en het Baarnse Maarschalksbos opgegaan in Het Meander Medisch Centrum.

Vervolgens beelden van het 12,5 jarig jubileum van Ziekenomroep AROS de voorloper van Radio Soest en tegenwoordig Eemland1 dat op 13 april 1985 werd gevierd. Afsluitend nog een impressie van de in Zonnegloren gehouden Jaarmarkt op 22 november 1985 waarmee door de verkoop van door personeel gemaakte producten als schilderijen, breiwerk, poppen financiele middelen werden vergaard om activiteiten voor de patiënten te kunnen organiseren.

Zo maar wat activiteiten van Zonnegloren in de jaren ’80 in deze uitzending.
Zonnegloren werd als sanatorium opgericht in 1921 en in 1963 in enkele jaren omgebouwd naar algemeen ziekenhuis.  In 1978 fuseert het ziekenhuis met het Baarnse ziekenhuis Maarschalksbos. Vanaf 1991 gaan beide ziekenhuizen verder onder de naam Molendael om uiteindelijk op te gaan in Meander Medisch Centrum die besluit de locatie Soest aan de Soesterbergsestraat in 1996 te sluiten. In 2000 zijn de gebouwen afgebroken en is het terrein terug gegeven aan de natuur.