Deel 40: nieuw politiebureau Dalweg

Aan de realistie van een nieuw politiebureau aan de Dalweg zijn 2 uitzendingen van het programma "Uit een oude klomp ..." gewijd. In deel 1 de bouw en de eerste steenlegging en in deel 2 de openingshandeling en een impressie van de Open Dagen die daarop volgend georganiseerd werden.

Uitzending 1

In deze aflevering videobeelden die in de jaren 1985 tot 1987 zijn gemaakt van de realisatie van een nieuw politiebureau aan de Dalweg. Een pand dat op de nominatie staat om binnenkort (begin 2024) afgebroken te worden.
In deze uitzending zien we beelden van het gereed maken van het kavel waarop het politiebureau gebouwd gaat worden, de eerste steenlegging door Commissaris van dee Koningin Utrecht, de heer Van Dijke, op maandag 16 september 1985 als ook een aantal opnamen van de voortgang van de nieuwbouw.
De opening en het Open Huis komen in deel 2 aan de orde. Bij de eerste steenlegging ook een bijdrage van de Politie Muziekvereniging Utrecht die o.a. het volkslied speelt. De beelden geven een mooi inkijkje hoe bouwonderneming Heijligers uit Amersfoort aan het werk is.

In de Soester Courant van 18 september 1985 een verslag van de eerste steenlegging.

Uitzending 2

In deze uitzending een impressie van de openingshandeling op 30 september 1987 door Commissaris van de Koningin, Jhr P.A.C. Beelaerts van Blokland samen met de PG Politie, de heer J. de Ruiter. Zij hakken met een zwaard een kabel door waardoor politiebureau achter verpakking tevoorschijn komt. Daarnaast een impressie van de Open Dagen op 9 en 10 oktober 1987 met demonstraties, de mogelijkheid kennis te maken met de inrichting van het nieuwe politiebureau en optredens van o.a. Muziekvereniging PVO en het Gildekorps van het Soester Gilde.

In de Soester Courant van 7 oktober 1987 werd aandacht besteed aan de opening van het politiebureau. Een week later op 14 oktober 1987 een kort verslag van de Open Dagen die op 9 en 10 oktober 1987 werden georganiseerd.

Openingsbijeenkomst met genodigden in Sporthal Beukendal

Voorafgaande aan de officiële openingshandeling van het politiebureau was er in Sporthal Beukendal een ontvangst voor speciale genodigden. Daar was ruimte voor toespraken. Ook daar zijn video-opnamen waarvan de beelden hieronder zijn te zien.