Dirk Kroon

Dirk Kroon is op 27 mei 1909 geboren in Den Haag. Met zijn ouders verhuisde hij in de jaren ‘30 naar Soest aan de Wieksloterweg 3a. Aan het begin van de oorlog was hij 30 jaar oud en sergeant in het leger. Na de overgave van Nederland op 14 mei 1940 pakte hij zijn werk als werktuigbouwkundige en lid van de vrijwillige brandweer weer op. Vanaf 21 mei 1943 moesten heel veel jongemannen zich verplicht melden voor de Arbeidsinzet; ook jongemannen uit Soest. Burgemeester Des Tombe wist dat de Duitsers hiervoor het bevolkingsregister zouden gebruiken. De burgemeester gaf daarom de brandweer de opdracht om dit register te laten verdwijnen. Drie brandweerlieden waaronder Dirk Kroon braken op 25 mei in bij het gemeentehuis en namen alle persoonskaarten mee in hun bakfietsen.

Ze moesten vanaf de Steenhoffstraat via o.a. de Beetzlaan, de Laanstraat en de Dorresteinweg fietsen om bij het huis van Dirk Kroon aan de Wieksloterweg te komen. Daar werden alle kaarten achter het huis van Dirk in een sloot begraven. De politie van Soest was natuurlijk van tevoren op de hoogte gebracht. Ze werkten mee door net te doen alsof ze niets hadden gehoord of gezien.

Dirk deed nog meer verzetswerk. Hij spioneerde bij het vliegveld Soesterberg en samen met zijn ouders hadden ze ook onderduikers in huis. Een van de onderduikers heette Henriëtte en daar werd hij verliefd op.

Dirk werd helaas in november 1944 bij een razzia in Bussum gearresteerd, maar kon daar een Duitser omkopen en ontsnappen. In december 1944 werden Dirk en zijn moeder na verraad alsnog opgepakt. Dirk zijn vader was toen al overleden. De moeder van Dirk werd na verhoor weer vrijgelaten en heeft de oorlog overleefd. Op 7 januari 1945 werd Dirk echter samen met negen anderen gevangenen langs een weg doodgeschoten als wraak voor een gedode Duitse soldaat. Dezelfde maand werd zijn enige kind David geboren. Dirk is begraven op de Erebegraafplaats in Bloemendaal. Op de steen bij zijn graf staat: "Moge het offer niet tevergeefs zijn". Henriëtte en David hebben in 2007 alsnog een onderscheiding voor Dirk ontvangen voor zijn dappere verzetswerk.

Wieksloterweg WZ 3A

In het verenigingsblad van de Historische Vereniging Soest/Soesterberg was in de uitgave Zomer 2016 al een artikel over Dirk Kroon opgenomen. In de uitgave Herfst 2017 is hierop nog een aanvulling gekomen.
Ook het tijdschrift "Tussen Vecht en Eem" 2022 nummer 3 bevat een artikel waarin het leven van Dirk Kroon wordt beschreven, o.a. over zijn verloofde en zijn zoon,.