Carolus Borromeuskerk - Soesterberg

Programma 11 en 12 september 2021 in en rond de St. Carolus Borromeüskerk, Soesterberg

In en rond deze mooie bakstenen kerk, ontworpen door architect Henri C.M. van Beers (1890-1964) en ingewijd in 1953, is een bijzonder programma ontwikkeld:

Bezichtiging van de kerk. Er zijn gastheren en -vrouwen om u welkom te heten en eventuele vragen te beantwoorden; informatiepanelen vertellen u over de historie van deze kerk en over de riten en vieringen die mensen hier samenbrengen. Deze panelen nodigen uit tot reflectie en dialoog. U kunt een kaarsje opsteken,  uw intentie opschrijven in het intentieboek of zomaar tot rust komen in een mooie sacrale ruimte. Ook kinderen zijn welkom.

Tentoonstelling. U kunt voorwerpen bekijken, die bij deze riten en vieringen worden gebruikt, zoals de speciale kleding van de priester. Uitleg is beschikbaar.

Concert: orgelmuziek met begeleiding door een fluitiste. De uitvoerenden zijn Jan Schuring, orgel, en Astrid Sparrenboom.

Lezing over het naast de kerk gelegen kerkhof. De heer Arie van Engelen, die al vele jaren samen met enkele vrijwilligers zorgdraagt voor het onderhoud van dit kerkhof, zal iets vertellen over de opvallende verscheidenheid aan grafmonumenten en het onderhoud ervan. Ook hoort u iets over de diversiteit van degenen die hier hun laatste rustplaats hebben gevonden: pastoors, leden van de familie Bosch van Drakestein, Franse militairen en vluchtelingen uit de Eerste Wereldoorlog, bewoners van Beukbergen en een brede categorie ‘overigen’ die zich met deze parochie of het kerkhof verbonden voelen.

Bezoek aan het kerkhof (op loopafstand) en zelf de grote verscheidenheid aan graven en grafkunst gaan zien.  Dit kerkhof, toegewijd aan O.L. Vrouwe, is in 1838 gesticht. De grond is geschonken door de familie Bosch van Drakestein, die hier ook enkele monumentale graven heeft. De Frans militairen, die hier zijn begraven, zijn tijdens hun repatriëring uit Duitse krijgsgevangenschap in 1919 in Nederland aan de Spaanse griep overleden. De overige Fransen, die hier hun laatste rustplaats hebben gevonden, zijn vluchtelingen uit de Eerste Wereldoorlog.

De lezing en het concert beginnen op vaste tijden.

Tijdspad:

Zaterdag 11 september: 14.00 – 17.00 uur:

Vrije inloop
Lezing: 14.30 – 15.00 uur

Zondag 12 september, aansluitend op de viering van 10.30 uur: 12.00 – 16.00 uur:

Vrije inloop
Concert: 12.00 – 13.30 uur
Lezing: 14.30 – 15.00 uur

Adres St. Carolus Borromeüskerk, Rademakerstraat 159, 3769 LB Soesterberg, ruime parkeergelegenheid aanwezig.

Op de site van de Soester Courant staat een achtergrond verhaal bij de deelname van de Carolus Borromeuskerk